Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

Hoogwaardige OV-verbindingen tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal en een treinstation Stadionpark. Dat zijn drie maatregelen die de komende tijd onderzocht worden om de bereikbaarheid in de regio Rotterdam te verbeteren. Deze afspraken maken deel uit van een maatregelenpakket waarover de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van IenW dinsdagavond besloten.

De vergadering van de vier partijen was van belang, omdat hier een keuze werd gemaakt voor een verbinding over de Maas. Uiteindelijk heeft de oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord gewonnen en is de verbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk van de baan.

Hier pleitte ook RET-directeur Maurice Unck in het Financieel Dagblad afgelopen week nog voor. Hij noemde die verbinding noodzakelijk omdat juist in Rotterdam Zuid veel stedelijke ontwikkeling gepland staat en een goede aansluiting op het OV hier dus broodnodig is.

Onderzoek

Het is nog niet bekend hoe precies invulling wordt gegeven aan de nieuwe hoogwaardige OV-verbindingen, waarvan de verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel wordt gepland. De stadsvervoerders pleiten al langer voor meer lightrail, maar de tijd zal uitwijzen of hier deze keuze wordt gemaakt. De huidige maatregelen kwamen uit een pre-verkenning omdat deze meest bijdragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid, de regionale verstedelijkingsopgave, de stedelijke leefkwaliteit en zorgen voor kansen voor mensen.

Het nu genomen besluit betekent overigens alleen dat deze maatregelen verder onderzocht worden. Volgens de vier partijen is dit ‘een volgende stap’ in de startfase van de MIRT-verkenning oeververbinding regio Rotterdam. Bovendien is het ook de bedoeling om de Algeracorridor aan te pakken en daarvoor is nog eens 30 miljoen extra nodig. Na de zomer volgt een besluit over de startbeslissing en de financiĆ«n.

Oeververbinding Rotterdam (bron: MRDH)

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam”

Nico den Hartog|16.09.19|18:33

Laat ze eens in Engeland gaan kijken. Busverbindingen met vertrektijden om de 10 minuten. En tot 23.00uur overvolle bussen. Het steeds wegbezuinigen van ov-lijnen heeft alleen tot gevolg dat mensen nog minder snel met ov meegaan. Moet je is op ns station barendrecht kijken. Als er een trein is aangekomen staan er 10 tot 15 auto’s te wachten om passagiers op te pikken die naar huis willen.
Dat is gewoon op 18.00uur. Er is geen verdere aansluiting naar Ridderkerk.

kees boer|04.08.19|20:00

Toch diep betreurenswaardig dat men niet verder de regio inkijkt zoals dat Ridderkerk nog steeds geen railverbinding krijgt terwijl deze plaats 50.000 [!] inwoners heeft ; er komt steeds meer aan het licht dat men de grootste fout gemaakt heeft dat men op de Zuid-Hollandse eilanden tramverbindingen heeft op gebroken ; kijk eens naar Duitsland daar is men op sluitingen teruggekomen om weer lijnen te heropenen