Provincie steekt 15 miljoen in verlenging Hoekse Lijn naar strand

Ontwerp station Hoek van Holland Strand
Ontwerp station Hoek van Holland Strand

De provincie Zuid-Holland stelt 15 miljoen euro beschikbaar aan de gemeente Rotterdam voor het laatste stukje van de Hoekse Lijn tussen station Hoek van Holland Haven en het Noordzeestrand. Zonder deze subsidie was volgens de provincie de kans groot dat de verlenging er helemaal niet zou komen. Dit komt door de vele tegenvallers bij de ombouw van de spoorlijn. 

Het gaat om een enkelspoor vanaf de haven tot aan het strand Hoek van Holland over een lengte van 1.100 meter dat volgens de planning in 2021 in gebruik wordt genomen. Op het tracé Strandweg-Strandboulevard wordt een tunnelbak van 248 meter lang half verdiept aangelegd, afgedekt met zand en ingericht als duin. Direct na de bouwvak beginnen de eerste werkzaamheden aan kabels en leidingen.

Tegenvallers

De miljoenenbijdrage van de provincie is volgens de gemeente nodig om de tegenvallers bij de ombouw van de voormalige spoorlijn tot metrolijn op te vangen. Onder meer problemen met de software van het beveiligingssysteem leidden tot een vertraging van 2,5 jaar en 90 miljoen euro extra kosten. Oorspronkelijk zou de ombouw 337 miljoen euro gaan kosten. De totale kosten komen nu uit op 427 miljoen euro.

Volgens provincie wordt de subsidie toegekend omdat de ombouw het gebruik van het openbaar vervoer zal stimuleren, de bereikbaarheid van de regio verbetert en het toerisme een impuls geeft. “Hoek van Holland kan zich door de spoorverlenging verder ontwikkelen tot een vierseizoenenbadplaats”, aldus voorzitter Smit van de Gedeputeerde Staten. “Met de verlenging van de Hoekse Lijn wordt de duurzame bereikbaarheid van het strand van Hoek van Holland substantieel verbeterd. Het verlengen van de lijn en het openen van een nieuw station Hoek van Holland Strand zal ook diverse positieve economische effecten voor de regio opleveren.”

Redding

Het resterende tekort en risico’s liggen bij de gemeente Rotterdam, schrijft de provincie. De 15 miljoen euro subsidie komt er omdat er zonder hulp van de provincie een zeer grote kans zou bestaan dat de verlenging niet kon worden gerealiseerd. In afwachting van de voltooiing van de verlenging gaat de metro vanaf 30 september al wel rijden tussen op het stuk Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland Haven.

Met de aanleg van het laatste stuk en de bouw van het station Hoek van Holland Strand is een bedrag van 75 miljoen euro gemoeid. Hiervan wordt nu circa 20 procent gesubsidieerd door de provincie. De oorspronkelijke aanvraag van de gemeente Rotterdam was een subsidie van ruim 25 miljoen euro, maar een deel daarvan werd afgewezen. “Er was maximaal 15,1 miljoen euro gereserveerd voor de Hoekse Lijn op de begroting van 2019”, aldus de Gedeputeerde Staten in een brief aan de gemeente Rotterdam.

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.