Tiental maatregelen moet OV in Amsterdam aantrekkelijker maken

Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)
Bus, tram en metro van GVB (foto: GVB Verbindt)

Een nachtmetro, meer hoogfrequente verbindingen en gratis OV voor kinderen tot twaalf jaar op woensdagmiddag en in het weekend. Dit zijn enkele plannen van de gemeente Amsterdam om het OV in de hoofdstad aantrekkelijker te maken. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente plannen heeft voor een autoluwe stad.

In de Agenda Amsterdam Autoluw worden in totaal 27 maatregelen genoemd die het autogebruik in de stad moeten terugdringen. Want momenteel gebruikt 58 procent van de inwoners van Amsterdam de auto voor verplaatsingen naar de regio. Van alle bezoekers van de hoofdstad kiest iets meer dan de helft ervoor om met de auto te komen. Een groot deel daarvan zijn mensen die in Amsterdam werken, maar er niet wonen.

Het is de bedoeling dat hiervan een groot deel minder gebruik gaat maken van de auto en dat in de stad ruimte komt voor fietsers, voetgangers en dus OV-gebruikers. “In een autoluwe stad is het openbaar vervoer de meest voor de hand liggende vervoerwijze voor veel reizen over de (middel)lange afstand”, aldus de gemeente.

Nieuwe metrolijnen

Dit vraagt echter wel een regionale schaalsprong voor hoogwaardige OV-verbindingen. Deels gaat dit om nieuwe metroverbindingen. Zo zijn de verwachtingen van de gemeente hoog voor bijvoorbeeld het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en ontstaat meer ruimte op het spoor door het sluiten van de ring naar Amsterdam Centraal.

Maar de verbetering van het OV moet ook van de grond komen door een toename van het ‘spoorboekloos rijden’. Die term wordt vaak geassocieerd met trein, maar de gemeente wil dat dit ook voor bussen, trams en metro’s gaat gelden. Uiteindelijk moeten metro’s, trams en hoogwaardige bussen samen het FrequentNet gaan vormen. Daarom wordt er binnenkort op verschillende, populaire verbindingen als proef gestart met dit spoorboekloos rijden. Bij succes zal dit verder worden uitgebreid.

Daarbij zal met name gekeken worden naar betere oost-westverbindingen, snellere overstappen op belangrijke knooppunten en wordt ingezet op busverbindingen om de binnenstad heen (zogenaamde tangenten). Begin 2020 zal precies bekend worden hoe het hoogfrequente net wordt uitgebreid, maar bus gaat dus een belangrijk deel van het vervoer vormen. Echter wel op een manier die past bij spoor en metro, ‘de ruggengraat van het Amsterdamse OV-systeem’. Dat betekent snel en frequent. Er wordt zelfs gekeken naar de mogelijkheden van een bussysteem met tramkwaliteit.

Nachtmetro

Om de auto echt uit de stad te gaan weren, is altijd een goed OV-netwerk nodig. Niet alleen gedurende de daguren, maar ook ’s nachts. Daarom wordt gestart met een de pilot nachtmetro. “We rijden langer door in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Mogelijk kan er een experiment gestart worden met een langere weekendexploitatietijd van tram 26 naar IJburg.”

Bovendien wil de gemeente reizigers verleiden met een aantrekkelijk aanbod. Daarom kunnen kinderen tot twaalf jaar op bepaalde momenten gratis reizen. Niet altijd, want dit kan ten koste gaan van het gebruik van de fiets. De fiets blijft een speerpunt voor de gemeente, die ook van plan is meer deelfietsen bij Amsterdamse metrostations te plaatsen.

Tijdens grote evenementen in de hoofdstad worden combi-tickets aangeboden voor meer gebruik van het openbaar vervoer, terwijl goedkope arrangementen voor autogebruik juist ontmoedigd worden. Daarnaast moeten probeeraanbiedingen op de juiste momenten inwoners van Amsterdam overhalen hun auto vaker te laten staan.

Buurtvervoer

Hoewel de nadruk zal liggen op snelle, directe lijnen, heeft Amsterdam nog wel aandacht voor het kleinschalige vervoer. Zo moeten ook inwoners die zich niet kunnen redden met de fiets of te voet, ook kunnen reizen. Kleinschalige initiatieven zullen daarom worden gestimuleerd met een opstartsubsidie en een loket dat kan helpen bij vragen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.