Stadstram HTM, Den Haag

OV-tarieven in regio Rotterdam Den Haag stijgen met 2,23%

bron: Siemens/fotostudie Oostrum

De MRDH heeft besloten om de OV-tarieven in de regio Rotterdam Den Haag in 2020 te laten stijgen met 2,23 procent. Dit is conform de vastgestelde prijsstijging voor heel Nederland, de landelijke tarievenindex (LTI). Dit wordt onder andere bepaald op basis van loon-, energie- en inflatieontwikkeling. 

Het is de taak van de MRDH als opdrachtgever om de tarieven in het OV vast te stellen. De consumentenorganisaties die hierover een oordeel mogen geven, hebben op alle voorstellen positief geadviseerd. Ook vervoerders zelf mogen een verzoek doen voor de tariefverhoging. Ditmaal verzocht vervoerder HTM de MRDH om de tarieven niet te verhogen. Dit is door de MRDH niet opgevolgd.

Per regio

De prijs per kilometer stijgt voor reizigers van de RET en EBS in Voorne-Putten naar 15 cent. Dit is momenteel nog 14,7 cent. Voor reizigers van de HTM en bij EBS in Haaglanden Streek neemt de kilometerprijs toe naar 16,9 cent in vergelijking met 16,6 cent op dit moment. Dat is ook de prijs voor reizigers van metrolijn E voor beide richtingen op het traject Den Haag – Pijnacker-Zuid.

Het basistarief voor reizen op een OV-chipkaart neemt met 0,02 euro toe naar 0,98 cent. Dit geldt overigens niet alleen in de regio Rotterdam Den Haag, maar in heel Nederland. Wat de stijging van de tarieven precies zal inhouden voor specifieke prijzen en abonnementen wordt door de vervoerders zelf bekendgemaakt voor het einde van het jaar. De kosten van vervoerders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks stijgen door hogere kosten voor personeel of brandstof.

Index

RET en EBS stelden eerder voor om de tarieven in het OV te indexeren. Maar HTM was een andere mening toegedaan, omdat het OV in 2019 al fors duurder is geweest. Dat komt met name doordat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is gestegen. De vervoerder benadrukte dat het belangrijk was om de prijzen voor het OV aantrekkelijker te maken zodat reizigers ook gebruik willen maken van het openbaar vervoer. De MRDH heeft echter besloten de LTI wel door te voeren in de tarieven.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV-tarieven in regio Rotterdam Den Haag stijgen met 2,23% | OVPro.nl
Stadstram HTM, Den Haag

OV-tarieven in regio Rotterdam Den Haag stijgen met 2,23%

bron: Siemens/fotostudie Oostrum

De MRDH heeft besloten om de OV-tarieven in de regio Rotterdam Den Haag in 2020 te laten stijgen met 2,23 procent. Dit is conform de vastgestelde prijsstijging voor heel Nederland, de landelijke tarievenindex (LTI). Dit wordt onder andere bepaald op basis van loon-, energie- en inflatieontwikkeling. 

Het is de taak van de MRDH als opdrachtgever om de tarieven in het OV vast te stellen. De consumentenorganisaties die hierover een oordeel mogen geven, hebben op alle voorstellen positief geadviseerd. Ook vervoerders zelf mogen een verzoek doen voor de tariefverhoging. Ditmaal verzocht vervoerder HTM de MRDH om de tarieven niet te verhogen. Dit is door de MRDH niet opgevolgd.

Per regio

De prijs per kilometer stijgt voor reizigers van de RET en EBS in Voorne-Putten naar 15 cent. Dit is momenteel nog 14,7 cent. Voor reizigers van de HTM en bij EBS in Haaglanden Streek neemt de kilometerprijs toe naar 16,9 cent in vergelijking met 16,6 cent op dit moment. Dat is ook de prijs voor reizigers van metrolijn E voor beide richtingen op het traject Den Haag – Pijnacker-Zuid.

Het basistarief voor reizen op een OV-chipkaart neemt met 0,02 euro toe naar 0,98 cent. Dit geldt overigens niet alleen in de regio Rotterdam Den Haag, maar in heel Nederland. Wat de stijging van de tarieven precies zal inhouden voor specifieke prijzen en abonnementen wordt door de vervoerders zelf bekendgemaakt voor het einde van het jaar. De kosten van vervoerders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks stijgen door hogere kosten voor personeel of brandstof.

Index

RET en EBS stelden eerder voor om de tarieven in het OV te indexeren. Maar HTM was een andere mening toegedaan, omdat het OV in 2019 al fors duurder is geweest. Dat komt met name doordat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent is gestegen. De vervoerder benadrukte dat het belangrijk was om de prijzen voor het OV aantrekkelijker te maken zodat reizigers ook gebruik willen maken van het openbaar vervoer. De MRDH heeft echter besloten de LTI wel door te voeren in de tarieven.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.