MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s

Metro Hoekse Lijn in Vlaardingen (bron: Josmaissan/instagram)
Metro Hoekse Lijn in Vlaardingen. Foto: josmaissan/Instagram

Viersporigheid tussen Leiden en Dordrecht, lightrailcorridors Den Haag, Zoetermeer-Rotterdam, Rotterdam-Zuid en een deels automatische metro in Rotterdam moet ervoor zorgen dat er tussen 2025 en 2040 een schaalsprong kan worden gemaakt in het openbaar vervoer in Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen van MRDH, de gemeente Rotterdam en de RET zijn vrijdag gepresenteerd bij de officiële opening van de nieuwe metroverbinding Hoekse Lijn.

Met de officiële opening is de opstartfase, die vanaf 30 september gold ten einde. “Vanaf de eerste dag is gretig gebruik gemaakt van de metro. We tellen op weekdagen gemiddeld ruim 24.000 in- en uitstappers, en tellen al 700.000 in- en uitcheckers sinds de start’, aldus directeur Maurice Unck van de RET.

Uitbreiding metronetwerk

Volgens Marc Rosier, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), is het hoog nodig om het metronetwerk verder uit te breiden. “We zijn blij dat de verlengde metrolijn B nu rijdt. Je ziet dat de metro’s direct vollopen. Daarmee beantwoorden we aan een toenemende vraag naar snel en goed OV in de Metropoolregio. Ook het succes van de E-lijn illustreert dit: het aantal instappers per werkdag is sinds de start van de metrolijn van 6.000 gestegen naar meer dan 45.000 nu.”

“Het inwoneraantal van de Metropoolregio zal de komende decennia sterk groeien”, verwacht Rosier. “Het aantal mensen dat hier naar toetrekt, is vergelijkbaar met het aantal inwoners van Utrecht. Dat vraagt om meer woningen, meer werkgelegenheid en betere bereikbaarheid. Er moeten straks aanzienlijk meer mensen vervoerd worden, terwijl OV en wegen nu al vollopen.”

Unck vult aan: “Zowel vanuit ruimtelijk als economisch perspectief is investeren nodig. Daartoe is al herhaaldelijk opgeroepen door partijen als de OESO, het IMF en VNO-NCW. Hoe sneller hoe beter, want voordat een nieuwe lijn er ligt, ben je al snel tien jaar verder. De rijksbegroting staat er goed voor, dus het geld is er. Het moet alleen nog toegekend worden aan OV-projecten.”

Viersporigheid en automatisch rijden

Een belangrijke ambitie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is om viersporigheid tussen Leiden en Dordrecht te realiseren, waardoor hoogfrequent vervoer mogelijk wordt. Verder is er de wens een nieuwe metrolus van het Rotterdamse Kralingse Zoom via Rotterdam-Zuid naar Rotterdam CS te realiseren en de wens om automatisch rijden op het Rotterdamse metronetwerk mogelijk te maken. Unck vertelde eerder in een video-interview met SpoorPro over dat het automatisch rijden slechts over een gedeelte van het netwerk zal gebeuren.

Aankomende maandag is de opstartfase van de Hoekse Lijn voorbij en worden de spitsritten tot aan Vlaardingen West toegevoegd, waarmee er op dat stuk van de lijn in de spits elke vijf minuten een metro rijdt. Daarnaast wordt het busvervoer in de regio aangepast. “Daarmee hebben reizigers in de gemeenten langs de voormalige Hoekse Lijn eindelijk de OV-kwaliteit waar ze zo lang op hebben moeten wachten”, aldus Unck. ‘De grote meerwaarde is de koppeling aan het Rotterdamse metronetwerk. Dat zien we terug in de cijfers: de meeste reizigers hebben een eindbestemming nabij een van onze stations.”

Het laatste station van de metrolijn, Hoek van Holland Strand, komt direct aan zee te liggen. De aanleg is nog in voorbereiding. Wethouder Arjan van Gils van de Gemeente Rotterdam: “Als ook het laatste stuk spoor in 2022 af is, heeft de regio er 25 kilometer metrospoor en een uniek metrostation in de duinen bij.”

Bekijk hier het video-interview waarin Maurice Unck een toelichting gaf op automatische metro’s:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “MRDH wil viersporigheid Leiden-Dordrecht en automatische metro’s”

Pat Rick|04.11.19|14:43

Rijswijk – Schiedam staat al op het PHS om 4-sporig te worden.

MRDH doet het veel beter dan A’dam om de voorsteden met metro te verbinden: er is een visie die uiteindelijk wordt gerealiseerd om de voorsteden met de centra te verbinden. Wat dat betreft heeft A’dam zich blind gestaard op de NZ-lijn en zou nu meteen moeten doorpakken met lijnen naar Schiphol/Hoofddorp, Havenstad/Zaanstad, Tuindorp/Landsmeer

En inderdaad is het goed om snel te zijn, want de molens draaien langzaam.