Latere start van Amsterdamse metro’s door test nieuwe beveiliging

Metro van GVB in Amsterdam, R-net
Bron: Inge

GVB testte in de nachten van 23 en 24 november het nieuwe systeem voor de metrobeveiliging en sturing. Daarom werd het metroverkeer zaterdag- en zondagochtend op metrolijnen 50, 51, 53 en 54 pas om 09.30 uur opgestart. Een nieuw systeem moet worden getest, omdat het huidige systeem is verouderd en dus aan vervanging toe is. 

De latere opstart geldt niet voor de Noord/Zuidlijn. Het nieuwe systeem werkt namelijk al op de nieuwste metrolijn van Amsterdam. Op de andere lijnen moet het systeem in het najaar van 2020 in gebruik worden genomen. “De invoering van het nieuwe systeem op de overige metrolijnen is complex. Treinen, baancomponenten, netwerken en verkeersleidingsystemen moeten perfect met elkaar samenwerken”, legt programmadirecteur metrobeveiliging Gerard Scheffrahn uit.

Testen in de nacht

GVB werkt aan dit nieuwe systeem met Metro en Tram van de gemeente Amsterdam en met de Vervoerregio Amsterdam. Er is gekozen voor een nieuw systeem Communications Based Train Control (CBTC). Scheffrahn: “Het nieuwe systeem maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet kan volgen en metro’s kunnen zo op korte afstand veilig van elkaar rijden. Daarnaast kunnen met behulp van het systeem metro’s in de toekomst vrijwel volledig automatisch rijden.”

Het is noodzakelijke om het systeem te testen en te trainen, omdat het gevolgen heeft voor de werkwijze van GVB. Een groot deel van de testen vindt ’s nachts plaats, zodat reizigers hier zo min mogelijk last van hebben. Dit weekend starten de testen om 01.30 uur en ze gaan door tot 09.30 uur. Reizigers die vroeger met het OV willen reizen, kunnen daarvoor gebruikmaken van alternatief vervoer. GVB verwacht vanaf 10.00 uur weer de normale dienstregeling te kunnen rijden.

Extra testen

Overigens zullen de testen met het nieuwe systeem na dit weekend niet voorbij zijn – ook in 2020 zullen nog enkele weekenden volgen waarin het nieuwe systeem wordt beproefd. Omwonenden zullen daarvan altijd op tijd op de hoogte worden gebracht, net zoals de reizigers die hier overlast van kunnen hebben. “We realiseren ons goed dat dit behelpen is voor veel reizigers. GVB zorgt voor alternatief vervoer zodat reizigers alsnog hun bestemming bereiken in de vroege ochtend, al kan de reis langer duren dan men gewend is”.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.