RET rijdt tijdens jaarwisseling met metro’s naar Nesselande

De metrobediening van RET tijdens de jaarwisseling wordt dit jaar toch uitgebreid. Daarvoor hebben vervoerder RET en de gemeente Rotterdam een akkoord bereikt. Metro’s zullen ook tijdens nieuwjaarsnacht rijden vanaf 22.00 tot ongeveer 02.00 uur ’s nachts. Traditioneel rijdt er op 31 december vanaf ongeveer 20.00 uur geen OV meer.

Dit om medewerkers de gelegenheid te geven om het nieuwe jaar te vieren en omdat de verwachting altijd was dat het aantal reizigers beperkt zou zijn. Ook veiligheid was een pijnpunt. Maar in Rotterdam werd enkele jaren geleden besloten om toch wel metro’s te laten rijden. De uitbreiding was opnieuw omstreden. Medewerkers bleken bezorgd om de veiligheid. De politiek belooft achteraf te evalueren.

Metrolijnen

De uitbreiding betekent concreet dat tijdens nieuwjaar iedere 20 minuten een metro vertrekt over lijn B van Vijfsluizen naar Nesselande en ook van Vijfsluizen naar Capelsebrug. Op metrolijn E rijdt iedere 10 minuten een metro van Meijersplein naar Slinge. Tussen Vijfsluizen en Capelsebrug zal de metro stoppen op Schiedam Centrum, Coolhaven, Eendrachtsplein, Beurs, Oostplein, Voorschoterlaan en Kralingse Zoom. Op lijn E wordt gestopt op Melanchtonweg, Rotterdam Centraal, Beurs, Wilhelminaplein, Maashaven en Zuidplein.

Hoewel het nachtelijke net tijdens nieuwjaarsnacht nu wordt uitgebreid, zullen er nog steeds geen metro’s rijden richting de vuurwerkshow in Hoek van Holland. De gemeente Rotterdam schrijft dat stadsvervoerder hier geen mogelijkheden voor ziet, onder andere vanwege een gebrek aan voldoende personeel. Reizigers die 31 december de metro nemen hoeven daarvoor overigens niet te betalen. Ook het parkeren op de P&R-stations is dan gratis.

Zo wordt het gebruik van het OV gestimuleerd. Tijdens nieuwjaarsnacht in 2016 reden er nog geen metro’s en ontstond een enorme verkeersdrukte omdat zo veel mensen probeerden met de auto de stad in te komen en tegelijkertijd ook weer naar huis wilden gaan. Deze nacht krijgt RET dus geen reizigersinkomsten en het laten rijden van metro’s in deze nacht is ook niet inbegrepen in de railconcessie. Maar de kosten worden gedekt uit de lopende gemeentebegroting.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.