Nieuwe station Vlaardingen Oost op Hoekse Lijn

Hoekse Lijn overtreft prognoses ruim

De omgebouwde Hoekse Lijn had in november al dagelijks 27.000 in- en uitstappers. Dat is zijn reizigersaantallen die vervoerder RET op basis van prognoses eigenlijk pas over twee tot drie jaar verwachtte. Dat zegt RET-directeur Maurice Unck in een interview met BNR Nieuwsradio. De Hoekse Lijn werd begin oktober geopend en trok de eerste dag al 23.000 reizigers. Dat is dus in korte tijd flink gegroeid. 

Het kostte twee jaar om de spoorlijn om te bouwen tot een metroverbinding. In de tussentijd moesten mensen van vervangend busvervoer gebruikmaken. Toch heeft de overlast voor reizigers nauwelijks negatieve effecten te hebben gehad op het gebruik.

Volgens Unck werden de metro’s vanaf het begin meer gebruikt dan vooraf was ingeschat. Hij stelt daarom goed naar de modellen te willen kijken, aangezien deze voor de metro nogal conservatief blijken te zijn. “Dan is het te laat om nog uitbreidingen te doen.”

Extra geld

Hij hamert op extra geld dat nodig is om te voorkomen dat het openbaar vervoer in de regio in de knel komt. RET heeft nieuwe metrovoertuigen besteld en daar is ook geld voor begroot. Maar dat is niet het geval voor andere aanpassingen aan het systeem, zoals de beveiliging, de energievoorziening en de opstelcapaciteit. Onlangs heeft minister Wiebes in een brief bekendgemaakt miljarden uit te trekken voor een investeringsfonds. De vervoerder wacht met spanning op de concrete uitwerking van die brief, zodat ze aan de slag kunnen.

Dit moet snel, want de vervoerder houdt er momenteel rekening mee dat het OV de komende jaren nog eens 3 tot 4 procent groeit en dat is nog aan de conservatieve kant. Zonder maatregelen zal het OV in Rotterdam tussen 2025 en 2030 in de knel komen. RET zet zijn kaarten in op drie projecten, namelijk het automatiseren van het metronet op de drukste delen, een nieuwe verbinding tussen Kralingse Zoom en Feyenoord City en de ombouw van het spoor tussen Den Haag, Delft, Schiedam en Dordrecht tot een metrolijn. Hiervoor is een investering nodig van 5 miljard.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Hoekse Lijn overtreft prognoses ruim”

Hans de Lange|31.12.19|12:35

Ombouw van een goed functionerende spoorlijn is geldverspilling en kapitaalvernietiging.

Paul Lamote|02.01.20|14:35

Deze spoorlijn functioneerde al jaren niet goed omdat NS met te lage frequenties reed. NS is onwillig als het gaat om korte afstand vervoer. Buiten de Randstad hetzelfde euvel: uurdiensten in de avond en op zondag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.