Schiphol blijft aanjager van doortrekken Noord/Zuidlijn

NS-station Schiphol Railway
NS-station Schiphol. Foto: ProMedia

Er reist al een aanzienlijk aantal mensen met het openbaar vervoer naar de luchthavens van Schiphol, maar dat aandeel kan prima verder omhoog. De Schiphol Group pleit daarom voor extra maatregelen om duurzaam vervoer een stimulans te geven. De luchthavenexploitant wil dat de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken, net zoals de huidige spoorverbinding naar Lelystad Centrum kan worden doorgetrokken naar Lelystad Airport. Daarvoor zijn investeringen van de overheid nodig.

De voorstellen doet Schiphol in een actieprogramma dat het heeft opgesteld in het verlengde van het advies van de commissie-Remkes om de uitstoot van stikstofoxiden aan te pakken. Daarom zet het voor alle luchthavens in op meer duurzaam vervoer van en richting de vliegvelden. De Schiphol Group is naast de luchthaven in Amsterdam eigenaar van Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en heeft het 51 procent van de aandelen van Eindhoven Airport in handen.

Noord/Zuidlijn

De luchthavenexploitant geeft al langer aan dat het voorstander is van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Dit met name om de druk op het treinstation te verlichten, want de capaciteit hiervan is nu beperkt met zes perrons en vier sporen in de tunnel. “Met de komst van de metro kunnen meerdere sprinters vervallen en ontstaat ruimte voor intercity’s.”

Bovendien ontstaat er door het doortrekken van de metrolijn ook ruimte voor internationale treinen, wat weer bijdraagt aan de duurzaamheid. Internationale treinen kunnen volgens de Schiphol Group prima korte afstandsvluchten overnemen. Daarin staat de luchthaven niet alleen. Zo besloot KLM onlangs een van de dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen in ruil voor stoelcapaciteit in de Thalys.

Lelystad en Eindhoven

Naast het doortrekken van de metrolijn in Amsterdam, pleit Schiphol voor het doortrekken van de spoorverbinding van Lelystad Centrum naar Lelystad Airport. Dit zal volgens de exploitant bijdragen aan de OV-bereikbaarheid van de luchthaven en moet ook haalbaar zijn bij voldoende passagiers. Voor Eindhoven Airport wordt ingezet op een nieuwe railverbinding in de nabijheid van de luchthaven. Nu is het vliegveld via OV alleen met een bus te bereiken, maar de OV-ontsluiting zal naar verwachting van de eigenaar baat hebben bij een spoorverbinding.

De Schiphol Group is al langer bezig om het voor- en natransport verder te verduurzamen. Bij de gunning van de concessie Amstelland-Meerlanden gaf het aan veel waarde te hechten aan elektrisch vervoer, waardoor hier begin 2018 honderd elektrische bussen gingen rijden. Bovendien draagt het 70 miljoen euro bij aan verbeteringen aan het trein- en busstation op Schiphol. In maart 2019 kreeg Arriva de opdracht gegund om tussen Lelystad Centrum en Lelystad Airport een rechtstreekse verbinding te rijden met elektrische bussen.

Lees ook:

KLM vervangt dagelijkse vlucht naar Brussel voor Thalys

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Schiphol blijft aanjager van doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|14.02.20|16:56

Station Acht/Airport voor Eindhoven zou mooi zijn. Gemeente Eindhoven is daar al sinds het vorige millenium vragende partij en nu komt het niet voor 2028. Mag zeker sneller!

Pat Rick|14.02.20|16:54

Een herijking van het treinensplan rond Schiphol is nodig:
internationale treinen, HSLs nemen de frequenties over van intercities (2x per uur)
intercity’s nemen de frequenties over van stoptreinen (4-6x per uur via PHS)
metro neemt de rol over stoptreinen voor metropoolregio A’dam en Leiden (> 6 per uur) en het meeste autoverkeer van Schiphol (autoloze lifestyle).
Metro doorgetrokken naar Hoofddorp en niet dus alleen voor de A’dammers. Kijk eens naar Rotterdam waar metro tot de voorsteden rijdt