Duurder metrokaartje in Rotterdam voorlopig van tafel

De gemeente Rotterdam ziet vooralsnog af van het voorstel om het metrokaartje duurder te maken. Door het tarief voor reizen op saldo 15 procent te verhogen, hoopte de gemeente extra inkomsten te generen om opnieuw te investeren in het openbaar vervoer. Maar die verhoging komt door de huidige crisis op het verkeerde moment.

Rotterdam verwachtte door de tariefverhoging ongeveer zes miljoen euro extra per jaar op te halen. Dit zou gestoken kunnen worden in de een frequentieverhoging van de metro, een financiering van de nachtmetro en de HOV-bus door de Maastunnel. Deze projecten moeten aan de drukte in het openbaar vervoer het hoofd bieden. “We willen graag blijven investeren en dat moet betaald worden”, vertelde wethouder Judith Bokhove.

Kritiek

Het voorstel van de gemeente kreeg echter meteen veel kritiek. Veel partijen uit de gemeenteraad begrepen niet hoe het college kon voorstellen om de metro juist tijdens de coronacrisis duurder te maken. Dit wordt inmiddels door het college erkend. “Door de crisis kunnen we dit Rotterdammers nu niet aandoen. We moeten er eerst voor zorgen dat het OV zichzelf kan herstellen”, stelt Bokhove.

Uiteindelijk is het voorstel van de gemeente Rotterdam slechts een onderdeel van een groter plan van de MRDH om tarieven in te zetten voor meer spreiding, meer inkomsten en een betere toegankelijkheid. Alle gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag moeten dus nog een advies geven. Pas later dit jaar wordt daadwerkelijk besloten wat er zal gebeuren met de tarieven in de regio.

Impact crisis

Dit zal in grote mate afhankelijk zijn van de gevolgen van de crisis. RTV Rijnmond vermeldt dat ook de kinderkaart van 1,50 euro en de mogelijkheid om kinderen gratis te laten meereizen met een volwassene nu niet meer zeker is. Door de coronacrisis is onbekend of daar nog wel geld voor beschikbaar is.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.