Metro M5, GVB, Amsterdam, Alstom (foto: GVB Verbindt)

‘Noodzaak nieuwe OV-infrastructuur blijft ondanks reizigersverlies’

De teruggelopen reizigersaantallen, de verwachte economische crisis en de effecten van de coronacrisis op het reisgedrag, betekenen niet dat investeringen in OV-infrastructuur onnodig zijn. Het plafond wordt hierdoor op sommige plekken wellicht iets later bereikt, maar over vijftien tot twintig jaar kan alleen extra infrastructuur voorkomen dat het vastloopt. Daarover zijn Robert Jan Ter Kuile (GVB), Reinout Wissenburg (ProRail), Amsterdams gemeenteraadslid Jan-Bert Vroege (D66) en Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) het eens.

Al enkele jaren vragen vervoerders en lokale politici samen voor extra geld vanuit Den Haag om te kunnen investeren in nieuwe OV-verbindingen. Dit omdat de grenzen van het huidige OV-systeem in zicht leken te zijn. Zo waarschuwde NS vorig jaar nog dat het spoor in 2027 al vol zou zijn. Alleen de aanleg van extra spoor was een oplossing. Op dit moment lijkt dit ver weg; de spoorvervoerder sprak onlangs de verwachting uit pas in 2025 weer net zo veel reizigers te vervoeren als in 2019, het recordjaar voor NS.

Lange termijn

Maar juist voor OV-infrastructuur kan niet naar de korte termijn worden gekeken, stellen de sprekers die maandagavond met elkaar in gesprek gingen tijdens een debat van Pakhuis de Zwijger. De aanleg van nieuwe OV-infrastructuur is een traject dat al gauw jaren duurt. “De urgentie blijft heel groot”, stelt Ter Kuile. “In 2035 of 2040 is echt weer nieuwe infrastructuur nodig.” En zelfs als corona onverhoopt nog lange tijd blijft, zijn deze investeringen niet te voorkomen. “Als we nog lang afstand moeten houden, hebben we net zo goed veel meer infrastructuur nodig.”

Wissenburg vult aan dat er nu eerder sprake is van ‘uitgestelde’ groei. Daardoor is een heroverweging van de gemaakte plannen en voorgestelde investeringen op zijn plaats. De urgentie was tegelijkertijd op bepaalde plekken zo hoog dat deze coronacrisis juist heeft gezorgd dat er iets meer tijd is gekomen om die knelpunten op te lossen. Anders zouden hier grote problemen zijn ontstaan. Dat investeringen noodzakelijk blijven, staat volgens hem buiten kijf.

Capaciteitsvergroting

Amsterdams gemeenteraadslid Vroege (D66) vult aan dat in Amsterdam al jarenlang wordt gewacht op geld voor grote investeringen in Den Haag. Het knelde al in het Amsterdamse OV voor de coronacrisis. “Het is belangrijk dat de politieke partijen in Den Haag geen nieuwe argumenten vinden om ergens tegen te zijn waar ze altijd al tegen waren. Partijen die nooit wilden investeren in het OV, hebben nu met corona weer een nieuw argument om het niet te willen. Maar we moeten gezamenlijk een stap zetten.”

De economie heeft juist nu baat bij investeringen in het openbaar vervoer en ervaring heeft bewezen dat nieuwe verbindingen goed worden gebruikt als ze er eenmaal liggen. Vroege wijst op tienduizenden woningen die gebouwd worden in Amsterdam. “Die zijn er niet over drie weken, daar doen we wel twintig jaar over. Maar meteen goede OV-infrastructuur is nodig. De aansluiting van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en misschien Haarlem is gewoon nodig.”

Toekomst

Het is bovendien van belang dat het openbaar vervoer een goed alternatief blijft voor de auto, meent Kröger. Die laatste modaliteit is nu vooral aantrekkelijk, omdat automobilisten niet met elkaar in contact komen en er dus nauwelijks risico is op een besmetting. Tegelijkertijd zorgt dit voor drukte op de weg als mensen weer meer vervoersbewegingen gaan maken en een slechtere leefbaarheid. Bovendien is massaal gebruik van de auto slecht voor het klimaat. “Die crisis is niet opeens weg door corona.”

“Ik denk dat het ongelooflijk belangrijk blijft om de grote investeringen in een duurzaam mobiliteitssysteem te doen”, aldus de GroenLinks-politica. Ze hoort dit ook in in Europa, in het kader van de European Green Deal. “Dat was zo voor de coronacrisis al en dat is het nog steeds. Voor corona was de prognoses over hoe de vervoersvraag zich ontwikkelt ongelooflijk groot en we hadden alle investeringen nodig om dat bij te benen. Nu is de toekomst ongewis, maar we kunnen wel sturen op een stevig OV-systeem. Hiervan kunnen we dan de robuuste basis maken voor een duurzaam mobiliteitssysteem.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Noodzaak nieuwe OV-infrastructuur blijft ondanks reizigersverlies’”

Rik Spring|26.05.20|18:48

Het is de vraag of de reizigers weer terug durven in de bus,tram,trein,metro nu het OV min of meer als onveilig word gezien door veel mensen.
Daar zal een goede campagne voor moeten gevoerd,voor we weer terug zijn op 5 miljoen per dag inchecks.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.