Voorgevel station Rotterdam Alexander (bron: NS)

RET-directeur: overstap op Rotterdam Alexander comfortabeler en veiliger

Door de bouw van een loopbrug over het spoor wordt het overstappen van trein op metro op station Rotterdam Alexander veiliger en prettiger. Reizigers hoeven niet langer te wachten voor dichte spoorbomen en blijven droog als ze van modaliteit wisselen. De nieuwe passarelle is dan ook een belangrijk pluspunt van het nieuwe station dat vorige week werd geopend, vertelt RET-topman Maurice Unck. 

Station Rotterdam Alexander is vrijdag officieel geopend door NS, de RET, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeente Rotterdam, ProRail en de Verkeersonderneming. Hoewel de term opening niet helemaal accuraat is, want tijdens de verbouwing zijn treinen en metro’s gewoon blijven rijden. Maar de plek heeft door de verbouwing een beduidend ander aanzicht gekregen. Het nieuwe station heeft nu een glazen gevel voor een beter veiligheidsgevoel, er is meer ruimte gecreëerd voor winkels en voorzieningen én metro en trein bevinden zich onder één dak.

Knooppunt

Daardoor is met name de overstapfunctie op het station verbeterd. Station Rotterdam Alexander kreeg in 1983 een nieuw stationsgebouw, nadat het treinstation werd aangesloten op het metronetwerk. Al die tijd moesten reizigers voor een overstap door de buitenlucht lopen. Met name de laatste jaren liepen ze daarbij ook nog eens een grote kans dat ze moesten wachten op gesloten spoorbomen, aangezien dat heel regelmatig gebeurt op deze plek. Dit leverde nog wel eens gevaarlijke situaties op, wanneer reizigers haast hadden.

“Die overstap was voor veel reizigers niet prettig”, legt Unck uit. “Door de passarelle hoeft een hele grote groep reizigers niet meer voor de spoorwegovergang te wachten. Zij kunnen veilig en droog bij de metro komen.” Overigens is de loopbrug nog niet opgeleverd, de laatste werkzaamheden vinden nog plaats. Station Rotterdam Alexander kent dagelijks circa 37.000 instappers. Circa de helft daarvan reist in de metro’s van RET, de rest komt uit de treinen van de NS.

Capaciteit

Niet alleen is geïnvesteerd in de veiligheid, want alle werkzaamheden zijn er ook op gericht om de capaciteit te vergroten. Nu al is Rotterdam Alexander qua reizigersaantallen het derde station van Rotterdam na Centraal en Blaak. De RET verwacht een flinke reizigersgroei in de toekomst. In de afgelopen jaren steeg het aantal reizigers in de metro al elk jaar met 4 tot 5 procent.

Het oude station voldeed dus niet meer. Daarom is in ieder geval het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons verdubbeld en zijn bij de metroperrons ook meer poortjes geplaatst. Zo krijgen reizigers meer ruimte en moet de doorstroom beter worden. Om van Rotterdam Alexander een meer aantrekkelijke plek te maken, zijn ook nieuwe faciliteiten toegevoegd zoals ruimte voor winkels.

OV-gebruik

Hoe fijner reizigers het vinden om op een station te zijn, hoe beter dat is voor het OV-gebruik, denkt Unck. “We weten uit het verleden: hoe aantrekkelijker de omgeving, hoe meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Dat draagt er echt aan bij, dat is een les die we in de afgelopen jaren hebben geleerd.”

De andere partners in dit project gaven tijdens de opening aan die mening te delen. “Hoe mooier het er hier uitziet, hoe meer we kunnen stimuleren dat mensen het OV en het gezonde vervoer gaan gebruiken”, aldus de Rotterdamse Mobiliteitswethouder Judith Bokhove. En ook Igor Bal, regiobestuurder bij de MRDH, gaf aan dat een aantrekkelijk OV-knooppunt helpt om mensen uit de auto te krijgen. “Met dit prachtige nieuwe station zorgen we ervoor dat mensen die nu nog op de A20 rijden lekker het OV instappen om de stad in te gaan. Daarom investeren we in het openbaar vervoer.”

Station Rotterdam Alexander (foto: NS)

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “RET-directeur: overstap op Rotterdam Alexander comfortabeler en veiliger”

kees boer|14.07.20|17:14

Ik hoop dat daar ook men iets kan drinken;toen ik daar was kon dat niet,toch wel beschamend voor een intercitystation

John rdam|31.07.20|01:31

De helft van de overstapverbindingen is verbeterd door 1 nieuwe overstapbrug. Maar wie van Ommoord/Nesselande wil overstappen op de trein naar Gouda moet nog steeds een omweg nemen en de metrobaan gelijkvloers oversteken. Een tweede overstapbrug zou van Alexander een volwaardig, modern en kruisingsvrij overstapstation kunnen maken. Maar die is dus door de boekhouders wegbezuinigd. De zoveelste gemiste kans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.