Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.

Het bod is vastgelegd in een bestuurlijk rapport ‘Een beter bereikbaar Nederland’ dat overhandigd wordt aan de raden en het kabinet. “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren. Sterker nog, wat ons betreft gaan we er volgend jaar al mee aan de slag”, aldus Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio en nationale alliantie.

Substantiële bijdrage

De totale aanlegkosten van het metropakket liggen tussen de 4 en 5 miljard euro. De zeven partijen zijn bereid om een ‘substantiële’ eigen bijdrage van minstens 1,025 miljard euro te doen. De miljoenen zijn afkomstig uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen en NS 60 miljoen. Het resterende bedrag van 140 miljoen euro is afkomstig uit grondopbrengsten van de gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland.

Dijksma: “Ik ben trots op de unieke bestuurlijke kracht en wil die uit deze alliantie komt. Het zegt wat over het belang van dit pakket voor Nederland dat deze zeven partijen in de turbulente tijd waarin we nu zitten zo’n financieel gebaar willen maken. Kortom, vandaag doen we een aanbod dat moeilijk is af te slaan.” De komende periode wordt bekeken of de bijdrage van de alliantie kan worden verhoogd.

De rest van de kosten zou gefinancierd moeten worden uit het Nationaal Groeifonds. Hierin is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die het verdienvermogen versterken, innovatie bevorderen en het vestigingsklimaat in Nederland aantrekkelijker maken.

Knelpunten oplossen

Het metropakket sluit volgens de alliantie aan op dit doel. De twee nieuwe metrolijnen brengen met name voordelen met zich mee op het gebied van internationale, nationale en regionale bereikbaarheid, woningbouw en het verdienvermogen. Behalve het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp willen de partijen de Ringlijn sluiten met een directe verbinding tussen Isolatorweg/station Sloterdijk en Amsterdam Centraal.

Met realisatie van de projecten zouden capaciteitsknelpunten op het spoor rondom Schiphol kunnen worden opgelost. Omdat meer reizigers de metro zullen pakken, komen naar verwachting tot acht treinpaden per uur vrij in de Schipholtunnel. Daardoor zouden meer en snellere treinen kunnen rijden van Schiphol naar Utrecht, Arnhem, Limburg, Leiden en Den Haag. Dit biedt ook ruimte voor een nieuwe intercityverbinding tussen Schiphol, Zaandam en Alkmaar. Verder kunnen meer nationale en internationale treinen rijden op de HSL tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda, Düsseldorf, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs.

Woningbouw

Daarnaast maakt het metropakket het volgens de alliantie mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en duurzaam te ontsluiten. “Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de Metropool Regio Amsterdam, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar. De bouw van nieuwe kantoren en betere bereikbaarheid van voorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

4 reacties op “Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn”

Pat Rick|13.11.20|13:30

Dit is duidelijk een no-regret project dat zo snel en efficiënt mogelijk moet worden uitgevoerd. Liefst in 2021 of 2022 starten ipv 2024. Door volgend jaar aan te besteden zou men goede contracten met bouwers kunnen afsluiten, niet om hen uit te knijpen maar om hen ook te helpen in een partnership. Het zou goed zijn om ProRail te betrekken, want zij hebben veel te verliezen bij deze investering (terwijl ze juist meer en hoogwaardigere capaciteit op het spoor kunnen aanbieden.)

Pat Rick|13.11.20|13:30

Ook moet dit worden gezien als een fall-back investering als de trein niet rijdt (wat andersom ook het geval is). Door een storing bij de verkeersleiding voor de treinen is een paar jaar geleden aangetoond dat trein alleen MRA te kwetsbaar is voor storingen: er is een alternatief railsysteem nodig. Het is goed om een autoloze lifestyle mogelijk te maken in een groot deel van Noord-Holland. De woonwijken kunnen niet meer auto’s herbergen. Ook zou het helpen om schone luchtakkoord te realiseren.

kees boer|14.11.20|23:39

Ik vind deze prioriteit verkeerd; tussen Amsterdam Zuid en Schiphol is toch immers een optimale treinverbinding van zowel Sprinters als Intercity’s ? Besteed dat beschikbare geld alsjeblieft aan de IJ-tram verlenging naar Almere gezien volgens de laatste plannen woningbouwplannen zijn in flevoland voor de komende decennia met name in Almere

Pat Rick|16.11.20|11:34

@Kees: Je hebt gelijk, 5 jaar geleden, want capaciteit tussen Almere en Amsterdam is uitgebreid door verbreding A1 en A6. Meest urgent is dat Amsterdam-Zuid/Schiphol nu niet vastlopen, zelfs met verbreding A9. Metro naar Almere moet liefst volwaardige metrolijn worden, door afgezonken tunnel in IJ-meer tot A’dam CS en dan door via Isolatorweg (ring sluiten) naar Havenstad en Zaandam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.