Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Foto inge

Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn”

Pat Rick|13.11.20|13:30

Dit is duidelijk een no-regret project dat zo snel en efficiënt mogelijk moet worden uitgevoerd. Liefst in 2021 of 2022 starten ipv 2024. Door volgend jaar aan te besteden zou men goede contracten met bouwers kunnen afsluiten, niet om hen uit te knijpen maar om hen ook te helpen in een partnership. Het zou goed zijn om ProRail te betrekken, want zij hebben veel te verliezen bij deze investering (terwijl ze juist meer en hoogwaardigere capaciteit op het spoor kunnen aanbieden.)

Pat Rick|13.11.20|13:30

Ook moet dit worden gezien als een fall-back investering als de trein niet rijdt (wat andersom ook het geval is). Door een storing bij de verkeersleiding voor de treinen is een paar jaar geleden aangetoond dat trein alleen MRA te kwetsbaar is voor storingen: er is een alternatief railsysteem nodig. Het is goed om een autoloze lifestyle mogelijk te maken in een groot deel van Noord-Holland. De woonwijken kunnen niet meer auto’s herbergen. Ook zou het helpen om schone luchtakkoord te realiseren.

kees boer|14.11.20|23:39

Ik vind deze prioriteit verkeerd; tussen Amsterdam Zuid en Schiphol is toch immers een optimale treinverbinding van zowel Sprinters als Intercity’s ? Besteed dat beschikbare geld alsjeblieft aan de IJ-tram verlenging naar Almere gezien volgens de laatste plannen woningbouwplannen zijn in flevoland voor de komende decennia met name in Almere

Pat Rick|16.11.20|11:34

@Kees: Je hebt gelijk, 5 jaar geleden, want capaciteit tussen Almere en Amsterdam is uitgebreid door verbreding A1 en A6. Meest urgent is dat Amsterdam-Zuid/Schiphol nu niet vastlopen, zelfs met verbreding A9. Metro naar Almere moet liefst volwaardige metrolijn worden, door afgezonken tunnel in IJ-meer tot A’dam CS en dan door via Isolatorweg (ring sluiten) naar Havenstad en Zaandam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn | OVPro.nl
Metrostation Noord/Zuidlijn Vijzelgracht

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Foto inge

Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn”

Pat Rick|13.11.20|13:30

Dit is duidelijk een no-regret project dat zo snel en efficiënt mogelijk moet worden uitgevoerd. Liefst in 2021 of 2022 starten ipv 2024. Door volgend jaar aan te besteden zou men goede contracten met bouwers kunnen afsluiten, niet om hen uit te knijpen maar om hen ook te helpen in een partnership. Het zou goed zijn om ProRail te betrekken, want zij hebben veel te verliezen bij deze investering (terwijl ze juist meer en hoogwaardigere capaciteit op het spoor kunnen aanbieden.)

Pat Rick|13.11.20|13:30

Ook moet dit worden gezien als een fall-back investering als de trein niet rijdt (wat andersom ook het geval is). Door een storing bij de verkeersleiding voor de treinen is een paar jaar geleden aangetoond dat trein alleen MRA te kwetsbaar is voor storingen: er is een alternatief railsysteem nodig. Het is goed om een autoloze lifestyle mogelijk te maken in een groot deel van Noord-Holland. De woonwijken kunnen niet meer auto’s herbergen. Ook zou het helpen om schone luchtakkoord te realiseren.

kees boer|14.11.20|23:39

Ik vind deze prioriteit verkeerd; tussen Amsterdam Zuid en Schiphol is toch immers een optimale treinverbinding van zowel Sprinters als Intercity’s ? Besteed dat beschikbare geld alsjeblieft aan de IJ-tram verlenging naar Almere gezien volgens de laatste plannen woningbouwplannen zijn in flevoland voor de komende decennia met name in Almere

Pat Rick|16.11.20|11:34

@Kees: Je hebt gelijk, 5 jaar geleden, want capaciteit tussen Almere en Amsterdam is uitgebreid door verbreding A1 en A6. Meest urgent is dat Amsterdam-Zuid/Schiphol nu niet vastlopen, zelfs met verbreding A9. Metro naar Almere moet liefst volwaardige metrolijn worden, door afgezonken tunnel in IJ-meer tot A’dam CS en dan door via Isolatorweg (ring sluiten) naar Havenstad en Zaandam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.