Ontwikkelagenda schetst noodzakelijke investeringen voor toekomstbestendig OV

Noord/Zuidlijn
Bron Inge

Een toekomstbestendig openbaar vervoer in 2040 valt of staat met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Ook doorgroei van het programma hoogfrequent spoorvervoer is cruciaal voor verdere investeringen in de komende twintig jaar. Dat staat in de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040, die staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft gestuurd aan de Tweede Kamer.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Ontwikkelagenda schetst noodzakelijke investeringen voor toekomstbestendig OV”

Pat Rick|19.02.21|16:57

Eindhoven heeft net een wisselvernieuwing achter de rug (net als Zwolle). En voor de lijn naar Dusseldorp moet het weer op de schop en straks voor R3X misschien weer. En station Eindhoven Centraal is pas vernieuwd in 2018/2019. En men moet station Acht/Airport naar voren halen in de tijd en niet wachten tot 2028.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

Pat Rick|19.02.21|16:56

Dus laat Havenstad een voorbeeld zijn, waar men gaat wonen en de metro neemt in Amsterdam metropoolregio (van Hoofddorp tot Zaandam, van Almere tot Zandvoort). De Hoekse lijn bewijst dat men een nieuwe impulsen kan geven aan de regio, en een autoloze lifestyle kan ondersteunen. In Rotterdam zijn de voorsteden wel verbonden met metro en zie je versterkende effecten van Hoogwaardig OV. Zie ook NY, Singapore, Hong Kong

Pat Rick|19.02.21|16:56

Ontwikkeling in OV kan niet los worden gezien met de opdracht voor woningbouw. Door 100-duizenden woningen te bouwen op de Leidsche Rijn-manier maken we het juist lastiger. Kijk naar andere wereldsteden: hoogbouw rond OV-hubs zorgt voor compactere steden en minder vervoersbewegingen. En hoogbouw moet zijn met gebouwen die energie opleveren en met veel groen zijn. Dit ipv de Vinex-laagbouw die hitte-eilanden gaan vormen.

Marinus Reips|02.02.21|11:17

Een deel van alle treinpassagiers moet straks enkele kilometers vóór Schiphol overstappen op de Noord-Zuidmetro om “ruimte te maken” voor snelle treinen. Dagelijkse stoptrein-forenzen krijgen er dan minstens drie kwartier reistijd en twee maal een overstap bij (waar ze een pesthekel aan hebben). Die stappen dus over op de auto. Tegelijk zegt de minister dat snelwegen verbreed moeten worden ‘om vervuilende files te voorkomen’. Kan iemand mij kan uitleggen wat voor logica hier achter zit?