
‘Volop kansen om potentie Hoekse Lijn verder te benutten’
Foto Marieke
De tot metroverbinding omgebouwde Hoekse Lijn overtrof al snel alle verwachtingen. Dat neemt niet weg dat er nog volop kansen zijn om de potentie van de lijn verder te benutten. Dat staat in de studie ‘Van Strand tot Stad: ontwikkelkansen aan de Hoekse Lijn’, die vorige week is aangeboden aan de gemeenteraden van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Hier kan A’dam nog een voorbeeld aan nemen. Het uitbouwen van metro zal leiden tot een impuls voor delen van die stad. Leg de metro aan voordat de bouw van Havenstad begint, zodat men geen inpassingsproblemen heeft en trek deze door naar Zaandam. Ook metro naar het strand van Zandvoort moet kunnen, als vervanging van de Blauwe tram. En de IJ-meerlijn naar Almere. Men blijft te veel hangen in laagwaardig OV en ontmoediging van verkeer naar het centrum (zoals touringcars, cruiseschepen, auto’s)
Hopelijk dat de lijn Zuidplein-Kralingse Zoom binnen 10 jaar gebouwd kan worden. Want Rotterdam-Zuid is en blijft het ondergeschoven kindje van de stad. Nu begrijp ik best dat een hoge dichtheid noodzakelijk is voor een succesvolle metrolijn, maar de overstap van metro op trein is op Zuid problematisch. De bussen doen het goed, maar een metrolijn zou Zuid nog beter bereikbaar maken.