Tunnelreclame metro RET (foto: RET/R. Keus)

RET neemt met digitale reclame in metrotunnel in gebruik

In de metrotunnel tussen de Rotterdamse stations Blaak en Beurs zijn sinds deze week bewegende reclamebeelden te zien. Op de tunnelwanden zijn verticale led-strips aangebracht, die full-motion beelden laten zien zodra de metro voorbijraast. Daarmee heeft stadsvervoerder RET een primeur in Nederland te pakken.

Het systeem zorgt ervoor dat de reclame als het ware meerijdt met de metro. Door de snelheid van het voertuig lijkt het volgens de vervoerder “alsof je middenin een film zit zodra je uit het raampje kijkt”. Voor metrobestuurders is de reclame niet zichtbaar. De beelden starten pas na passage van de bestuurder, die hierdoor dus niet kan worden afgeleid.

De reclames zorgen niet alleen voor extra inkomsten, maar zijn ook bedoeld om de reisbeleving te vergroten. “We zijn altijd bezig met manieren om iets toe te voegen aan de beleving van een bus-, tram- of metrorit en deze mooie innovatieve beelden passen daar perfect bij”, aldus RET-directeur Maurice Unck. Unck noemt de extra inkomsten tegenover het AD ‘een klein extraatje’. Er zijn daarnaast plannen om het systeem behalve reclame ook in te zetten bijvoorbeeld promotiefilmpjes voor de stad of evenementen.

Uitbreiding

Het is de bedoeling dat de reclame op korte termijn op meer plekken in de metrotunnel te zien is. “De introductie van subway advertising in Nederland is zowel een showcase van moderne technologie als een toekomstvisie. Nu de technologie in Rotterdam werkt, zullen we snel verder uitbreiden binnen het RET-netwerk en dat hopen we ook elders in Nederland en Europa te doen”, zegt Ken Bicknell, president en CEO van adtrackmedia, het Canadese bedrijf achter het systeem.

Hoewel deze vorm van reclame uniek is in Nederland, wordt het al langer toegepast in andere landen. Met de introductie sluit Rotterdam zich niet alleen aan bij Europese steden als Barcelona, Madrid en Rome, maar ook bij de wereldsteden Seoul en São Paulo.

Kritiek

RET voerde vorig jaar al testen uit met tunnelreclame en dat bleef niet onopgemerkt in de Rotterdamse gemeenteraad. De SP trok de meerwaarde in twijfel en zette vraagtekens bij de toepassing. Volgens de lokale partij zou de reclame door sommige reizigers als onprettig of hinder kunnen worden ervaren.

Zij hebben de mogelijkheid om de reclame niet te zien, omdat het maar aan één tunnelwand wordt getoond, was de weerlegging van mobiliteitswethouder Judith Bokhove. Bij de inzet in andere landen zijn volgens de RET daarnaast geen gezondheidsrisico’s naar voren gekomen. Ook is deze vorm van reclame in concessie-afspraken opgenomen als een van de mogelijkheden.

Lees ook:

RET-directeur: corona zorgde voor mega-experiment in spreiding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.