Erasmusbrug. Foto: iStock / Markus Thoenen

Kwaliteit HOV-bus onvoldoende voor nieuwe oeververbinding Rotterdam

Erasmusbrug. Foto: iStock / Markus Thoenen (onbeperkt gebruik)

De nieuwe hoogwaardige OV-verbinding in Rotterdam tussen Kralingse Zoom en Zuidplein moet op zijn minst van tramkwaliteit zijn. Dat betekent dat met een frequentie van twaalf keer per uur in elk geval 2.600 tot 3.600 reizigers over of door de Maas vervoerd moeten kunnen worden om de regio Rotterdam bereikbaar te houden.

De keuze voor een HOV-verbinding met tram- of metrokwaliteit betekent niet automatisch dat alleen railoplossingen overblijven, staat in de Notitie Kansrijke Oplossing van de MIRT-verkenning. De haalbare oplossingen zijn teruggebracht tot tien, waarbij alle opties nog open liggen: een boven- of ondergrondse verbinding met metro, (snel)tram of snelbus.

Metrotunnel beste oplossing

De toekomstige verbinding moet voldoende capaciteit bieden tot 2040 en mogelijkheden hebben om door te groeien bij verdere verstedelijking. Dat laatste is niet mogelijk als wordt ingezet op de kwaliteit van een HOV-bus die twaalf keer per uur rijdt. Tram en metro hebben met hogere frequenties en grotere voertuigen wel voldoende restcapaciteit. Daarbij is uitgegaan van het rijden met gekoppelde trams, wat nu nog niet gebeurt in Rotterdam.

In de volgende fase van de verkenning, de beoordelingsfase, worden dus alleen HOV-verbindingen met de kwaliteit van een tram of metro verder uitgewerkt. Een metrotunnel door de Maas wordt gezien als de beste oplossing voor de knelpunten, maar is ook verreweg het duurst. De Rotterdamse gemeenteraad sprak eerder dit jaar wel zijn voorkeur uit voor een tunnel in plaats van een brug.

Meer maatregelen

In de MIRT-verkenning wordt naast de nieuwe oeververbinding ook gekeken naar een HOV-verbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal. Het doel is om in 2030 een zo veel mogelijk vrijliggende busverbinding te realiseren door de Maastunnel.

Een derde maatregel is een treinstation Stadionpark bij De Kuip, dat nu alleen wordt gebruikt tijdens evenementen. In de verdere uitwerking van het plan wordt uitgegaan van een station waar zes sprinters per uur stoppen. Daarbij wordt de mogelijkheid opengehouden voor doorontwikkeling naar een ‘CitySprinter-station’ met eventuele intercitybediening, wat afhankelijk is van uitbreiding van de spoorlijn tussen Dordrecht en Leiden.

Met het vastleggen van de kansrijke oplossingen is volgens de initiatiefnemers een belangrijke tussenstap gezet in de MIRT-verkenning. Het onderzoek gaat nu verder met de beoordelingsfase. Het is de bedoeling dat er in 2022 een voorkeursalternatief ligt.

Lees ook: Besluit over aanpak OV-knelpunten in Rotterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Kwaliteit HOV-bus onvoldoende voor nieuwe oeververbinding Rotterdam”

Justin Somohardjo|20.01.22|13:42

Gewoon die metrotunnel aanleggen. Er komen duizenden nieuwe woningen in het gebied van Alexander tot aan zuid. En die hebben een goede ov verbinding nodig. Ook moet het metronetwerk worden ontlast. En bewoners op Zuid kunnen gelijk overstappen op stadionpark naar de intercity’s richting Dordrecht en Den Haag. Al redenen genoeg dus voor urgentie. Deze kun je samen met een fiets/voetgangers tunnel of brug aanleggen. Later eventueel een tunnel of brug voor auto’s (1x rijbaan per rijrichting).

Justin Somohardjo|20.01.22|13:50

Gewoon die metrotunnel aanleggen. De redenen voor urgentie van deze verbinding spreken voor zichzelf.(Duizenden nieuwe woningen op Zuid, brainpark, Boszoom, Alexander), Ontlasting metronetwerk en betere aansluiting nationale spoorwegen net ( oude lijn Den Haag – Dordrecht). Met een tram behaal je niet genoeg capaciteit en kun je weer opnieuw investeringen doen voor die metro (kost geld!). Naast die metro een tunnel of hoge brug voor langzaam verkeer (fiets/voetgangers). Later een auto brug.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.