RandstadRail Westpolder (foto: R. Keus/RET)

Regio’s in Zuid-Holland aan zet voor drempelloze ketenreis

Moeiteloos van deur tot deur kunnen reizen met het openbaar vervoer stimuleert minder autoverkeer. Dit vereist goede, snelle OV-verbindingen. Om dit te realiseren moeten de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag regie nemen op de opgaven voor woningbouw en mobiliteit van deur tot deur, schrijven acht Zuid-Hollandse Rover-afdelingen in een brief.

Er is inmiddels een landelijke Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040, maar voor de regionale uitvoering zijn de regio’s zelf primair aan zet. En in Zuid-Holland is de opgave behoorlijk. Er bestaan weliswaar veel groeimogelijkheden, maar daarvoor moeten snel de nodige knopen doorgehakt worden. De Rover-afdelingen vragen de decentrale overheden om op korte termijn te besluiten over de investeringen in infrastructuurprojecten voor de corridors, zoals de lightrailverbinding tussen Scheveningen en Zoetermeer, en een onderzoek naar een nieuwe hub voor de Zuidplas.

Zeven principes

Het is het belangrijk niet alleen naar het OV zelf te kijken voor deze drempelloze ketenreis van deur tot deur. Rover beveelt in de brief zeven principes aan. De overheden moeten goed kijken naar nieuwbouw en de rol die OV hierin speelt. Het zou dus slim zijn om bouwlocaties vast te stellen in de buurt van bestaande of nieuw te ontwikkelen OV-knooppunten en ervoor te zorgen dat deze gebieden al ontsloten zijn met het OV als de huizen worden opgeleverd. Overheden moeten verder bewaken dat woningbouw bijdraagt in de bekostiging van investeringen in het OV-netwerk en dat de ontwerpen van wegennetten aansluiten op ontsluitingseisen voor OV-haltes.

Concrete doelen zijn belangrijk om te zorgen voor een optimale ontwikkeling van het openbaar vervoer. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om eisen voor een groter aandeel van duurzame mobiliteit in de totale mobiliteit. Dit kunnen bijvoorbeeld per categorie normen zijn voor de reistijd van deur tot deur. Decentrale overheden kunnen ook zulke doelen stellen voor verduurzaming en voor verkeersveiligheid. De provincie en Metropoolregio zijn samen verantwoordelijk voor de regie samenwerking tussen gemeenten, provincies, het Rijk en andere partijen.

Lees ook:

Twee extra routes in verkenning naar hoogwaardig OV in CID-Binckhorst

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Regio’s in Zuid-Holland aan zet voor drempelloze ketenreis | OVPro.nl
RandstadRail Westpolder (foto: R. Keus/RET)

Regio’s in Zuid-Holland aan zet voor drempelloze ketenreis

Moeiteloos van deur tot deur kunnen reizen met het openbaar vervoer stimuleert minder autoverkeer. Dit vereist goede, snelle OV-verbindingen. Om dit te realiseren moeten de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag regie nemen op de opgaven voor woningbouw en mobiliteit van deur tot deur, schrijven acht Zuid-Hollandse Rover-afdelingen in een brief.

Er is inmiddels een landelijke Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040, maar voor de regionale uitvoering zijn de regio’s zelf primair aan zet. En in Zuid-Holland is de opgave behoorlijk. Er bestaan weliswaar veel groeimogelijkheden, maar daarvoor moeten snel de nodige knopen doorgehakt worden. De Rover-afdelingen vragen de decentrale overheden om op korte termijn te besluiten over de investeringen in infrastructuurprojecten voor de corridors, zoals de lightrailverbinding tussen Scheveningen en Zoetermeer, en een onderzoek naar een nieuwe hub voor de Zuidplas.

Zeven principes

Het is het belangrijk niet alleen naar het OV zelf te kijken voor deze drempelloze ketenreis van deur tot deur. Rover beveelt in de brief zeven principes aan. De overheden moeten goed kijken naar nieuwbouw en de rol die OV hierin speelt. Het zou dus slim zijn om bouwlocaties vast te stellen in de buurt van bestaande of nieuw te ontwikkelen OV-knooppunten en ervoor te zorgen dat deze gebieden al ontsloten zijn met het OV als de huizen worden opgeleverd. Overheden moeten verder bewaken dat woningbouw bijdraagt in de bekostiging van investeringen in het OV-netwerk en dat de ontwerpen van wegennetten aansluiten op ontsluitingseisen voor OV-haltes.

Concrete doelen zijn belangrijk om te zorgen voor een optimale ontwikkeling van het openbaar vervoer. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om eisen voor een groter aandeel van duurzame mobiliteit in de totale mobiliteit. Dit kunnen bijvoorbeeld per categorie normen zijn voor de reistijd van deur tot deur. Decentrale overheden kunnen ook zulke doelen stellen voor verduurzaming en voor verkeersveiligheid. De provincie en Metropoolregio zijn samen verantwoordelijk voor de regie samenwerking tussen gemeenten, provincies, het Rijk en andere partijen.

Lees ook:

Twee extra routes in verkenning naar hoogwaardig OV in CID-Binckhorst

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.