Eerste nieuwe metro M7 van GVB klaar voor testfase in Nederland

De eerste nieuwe M7 metro is eerder deze week vanuit Spanje in de hoofdwerkplaats van GVB Rail in Diemen aangekomen. Dat betekent dat nu de testfase is aangebroken. Die kost volgens het bedrijf zeker nog een jaar.

De reis vanuit Spanje naar Nederland verliep grotendeels per boot. Alleen het laatste stukje vanuit de haven in Rotterdam naar Diemen ging in de avonduren over de weg met drie grote trailers om de drie wagenbakken te vervoeren.

Na een aanbesteding werd de Spaanse fabrikant CAF eind 2018 aangewezen als leverancier voor dertig nieuwe metro’s, met een optie tot nog eens dertig extra metro’s. De nieuwe voertuigen met een lente van bijna zestig meter zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De basiskleur van de metro is zilvergrijs, terwijl de deuren rood zijn. Dat is in lijn met de huidige stijl.

Vervanging en uitbreiding

De nieuwe voertuigen gaan ouder materieel vervangen. De metroseries S2 en S3/M4 zijn in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Tegelijkertijd is de M7 aangeschaft om de verwachte groei op het Amsterdamse metronet op te vangen. CAF leverde eerder ook al de metroseries S3 en M4 van GVB.

In Spanje heeft de nieuwe metro M7 bij leverancier CAF al allerlei testen ondergaan in de fabriek en op het eigen testspoor van de fabrikant. Daarbij is onder meer gekeken naar de aandrijving van de metro, de remmen en het geluid. Nu breekt de testfase in Amsterdam aan.

Dit jaar arriveren er nog twee nieuwe metrostellen, laat GVB weten. Met die drie voertuigen gaat het bedrijf alle testen uitvoeren die nodig zijn om de vergunning te krijgen om ook met reizigers te mogen rijden. In de loop van volgend jaar worden er geleidelijk steeds meer voertuigen afgeleverd in Amsterdam en wordt er ook getest met het metrobeveiligingssysteem CBTC van leverancier Alstom. Alle testen duren zeker nog een jaar.

Corona

Vanwege de coronabeperkingen moest CAF de bouw van het casco van M7 vorig jaar enige tijd stilleggen. Die tijd hebben GVB en CAF benut om de laatste ontwerpdetails verder uit te werken. Zo zijn er nadere afspraken gemaakt met Alstom.

GVB sprak eind 2020 de verwachting uit om halverwege dit jaar in Nederland te kunnen starten met testen en de eerste nieuwe M7 dan in het derde kwartaal van 2022 in de dienstregeling te kunnen laten rijden. De planning was aanvankelijk dat dat dit jaar nog zou lukken. Door tegenvallers als corona en een complexer ontwerpproces van het nieuwe treinbeveiligingssysteem bleek dat niet haalbaar.

Voor de eindplanning zou dat niet uit moeten maken, zei projectmanager M7 Esther Tolner eind vorig jaar in een update op de GVB-site. “Dat de eerste metro later dan gepland instroomt, heeft geen effect op de eindplanning van de instroom van alle nieuwe metro’s. We vertrouwen erop dat we deze vertraging aan de voorkant weer inlopen tijdens de serieproductie en -levering. Het laatste nieuwe voertuig is aan het einde van de rit dus gewoon op tijd binnen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.