Reiziger met mondkapje bij metro RET (foto: MRDH/Verkijk.nl)

Boete RET voor afschalen metrodienstregeling

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) legt stadsvervoerder RET een boete van minstens 300.000 euro op vanwege de versoberde dienstregeling die sinds een maand wordt gereden. Door een tekort aan metrovoertuigen zag de Rotterdamse vervoerder zich gedwongen tijdelijk een metrolijn te schrappen.

Reizigers van de betreffende lijn A tussen Binnenhof en Vlaardingen West zijn daardoor “ernstig gedupeerd”, stelt de concessieverlener. De boete bestaat uit een bedrag van 500.000 euro, waarvan 200.000 euro voorwaardelijk is. Er worden vier pijlmomenten tussen 23 oktober 2021 en 1 september 2022 bepaald waarop wordt gekeken of de RET weer het afgesproken aantal exploitatiegeschikte metrovoertuigen levert. Slaagt het daarin, dan wordt de boete telkens met 50.000 euro verlaagd.

Maximaal 900.000 euro

Maar voldoet de RET niet aan die afspraken, dan wordt telkens nog eens een aanvullende boete van 50.000 euro opgelegd. Er moet bovendien een extra boete van 200.000 euro worden betaald als de dienstregeling van metrolijn A niet op 23 oktober wordt hervat. Dat betekent dat er dus in elk geval 300.000 euro moet worden betaald en dat dit in het uiterste geval kan oplopen tot 900.000 euro.

De RET ligt volgens woordvoerder Rolf Harbers nog altijd op schema om de dienstregeling van metrolijn A, zoals vorige week aangekondigd, per 23 oktober te hervatten.

Kiezen tussen twee kwaden

Het tekort aan metrovoertuigen was het gevolg van een achterstand in onderhoud en reparatie. Het afschalen van de dienstregeling is wel besproken met de MRDH, maar die verleende daar geen formele goedkeuring voor. “We zaten op dat moment in de situatie dat we moesten kiezen tussen twee kwaden: blijven rijden met een onvoorspelbare dienstregeling, of minder rijden met een voorspelbare dienstregeling. We hebben toen gekozen voor het laatste”, legt Harbers uit.

De inkomsten uit de boetes komen ten gunste van het budget OV-Exploitatie van de MRDH en daarmee aan het OV en de reiziger. Als het definitieve boetebedrag bekend is, wordt een voorstel gedaan voor de besteding.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.