Tram U-OV Utrecht

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht

De aanleg van de nieuwe trajecten en een extra station gaat volgens Utrecht 4 tot 5 miljard euro kosten. Een deel daarvan zou moeten worden betaald door het Rijk. De regio en het Rijk zijn in gesprek over de plannen. Utrecht wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum. Verder bestaan de plannen uit de Waterlinielijn die moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum.

Woningtekort

“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren.”

De regio doet nog verder onderzoek naar de precieze route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan over het Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat. Een ondergrondse verbinding draagt hier volgens gemeente en provincie bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.

Merwedelijn

De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de tramverbindingen Uithoflijn en SUNIJ-lijn dit moment samen. In het nieuwe onderzoek staat ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Plannen Utrechts OV 2045 (foto: gemeente Utrecht)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

3 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

Evert Bouws|02.11.21|11:32

Zeist en De Bilt worden hier niet wijzer van. Die worden afgescheept met omleidingen en extra overstappen voor reizigers die naar de binnenstad van Utrecht willen. Het is mij onduidelijk, wat het groeifonds te maken heeft met de OV-plannen van de gemeente Utrecht.

Pat Rick|10.11.21|16:11

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv bestaande lijnen vernieuwen. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|10.11.21|16:11

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad | OVPro.nl
Tram U-OV Utrecht

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht

De aanleg van de nieuwe trajecten en een extra station gaat volgens Utrecht 4 tot 5 miljard euro kosten. Een deel daarvan zou moeten worden betaald door het Rijk. De regio en het Rijk zijn in gesprek over de plannen. Utrecht wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum. Verder bestaan de plannen uit de Waterlinielijn die moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum.

Woningtekort

“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren.”

De regio doet nog verder onderzoek naar de precieze route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan over het Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat. Een ondergrondse verbinding draagt hier volgens gemeente en provincie bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.

Merwedelijn

De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de tramverbindingen Uithoflijn en SUNIJ-lijn dit moment samen. In het nieuwe onderzoek staat ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Plannen Utrechts OV 2045 (foto: gemeente Utrecht)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

3 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

Evert Bouws|02.11.21|11:32

Zeist en De Bilt worden hier niet wijzer van. Die worden afgescheept met omleidingen en extra overstappen voor reizigers die naar de binnenstad van Utrecht willen. Het is mij onduidelijk, wat het groeifonds te maken heeft met de OV-plannen van de gemeente Utrecht.

Pat Rick|10.11.21|16:11

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv bestaande lijnen vernieuwen. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|10.11.21|16:11

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.