Logo RET op metro

Onderzoek naar upgrade drukste OV-knooppunt Rotterdam

Metrostation Beurs is de belangrijkste schakel in het Rotterdamse openbaar vervoer. Om de voorziene reizigersgroei in goede banen te leiden, wordt onderzocht of en hoe het knooppunt kan worden verbeterd. Het gaat om een pre-verkenning die wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en stadsvervoerder RET.

Metrostation Beurs is op dit moment volgens de gemeente met circa 120.000 reizigers per dag het drukste metrostation van Nederland. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen. Daarom ligt er de wens voor een nieuw stationsgebouw en een upgrade in capaciteit en kwaliteit. Het is een van de drie projecten waarin onder de naam ‘Hart010’ wordt gewerkt aan herontwikkeling van dit deel van de Rotterdamse binnenstad.

Aansluiting op ander vervoer

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is dus de vraag hoe de verwachte reizigersgroei het hoofd kan worden geboden. Daarbij wordt ook gekeken naar verbetering van comfort, toegankelijkheid en veiligheid. Verder gaat de aandacht naar de mogelijkheid om ondergronds fietsen te parkeren en de aansluiting op ander vervoer. Behalve alle Rotterdamse metro’s doen ook tram en bus het station aan.

Het college van de gemeente stemde deze week in met de Nota van Uitgangspunten voor Hart010. De gebiedsontwikkeling start in 2022 en neemt naar verwachting vijf tot tien jaar in beslag. De plannen behelsen behalve een verbetering van het metrostation een opknapbeurt en nieuwe functies voor gebouwen. Het idee is dat dit gebied met een mix van wonen, werken en maatschappelijke voorzieningen een nieuwe entree tot de binnenstad wordt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek naar upgrade drukste OV-knooppunt Rotterdam | OVPro.nl
Logo RET op metro

Onderzoek naar upgrade drukste OV-knooppunt Rotterdam

Metrostation Beurs is de belangrijkste schakel in het Rotterdamse openbaar vervoer. Om de voorziene reizigersgroei in goede banen te leiden, wordt onderzocht of en hoe het knooppunt kan worden verbeterd. Het gaat om een pre-verkenning die wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en stadsvervoerder RET.

Metrostation Beurs is op dit moment volgens de gemeente met circa 120.000 reizigers per dag het drukste metrostation van Nederland. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen. Daarom ligt er de wens voor een nieuw stationsgebouw en een upgrade in capaciteit en kwaliteit. Het is een van de drie projecten waarin onder de naam ‘Hart010’ wordt gewerkt aan herontwikkeling van dit deel van de Rotterdamse binnenstad.

Aansluiting op ander vervoer

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is dus de vraag hoe de verwachte reizigersgroei het hoofd kan worden geboden. Daarbij wordt ook gekeken naar verbetering van comfort, toegankelijkheid en veiligheid. Verder gaat de aandacht naar de mogelijkheid om ondergronds fietsen te parkeren en de aansluiting op ander vervoer. Behalve alle Rotterdamse metro’s doen ook tram en bus het station aan.

Het college van de gemeente stemde deze week in met de Nota van Uitgangspunten voor Hart010. De gebiedsontwikkeling start in 2022 en neemt naar verwachting vijf tot tien jaar in beslag. De plannen behelsen behalve een verbetering van het metrostation een opknapbeurt en nieuwe functies voor gebouwen. Het idee is dat dit gebied met een mix van wonen, werken en maatschappelijke voorzieningen een nieuwe entree tot de binnenstad wordt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.