Hoekse Lijn station Strand (foto: RET)

Nieuwe tegenslag voor verlenging Hoekse Lijn

De verlenging van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland loopt vertraging op door schade aan het gestorte beton bij Station Strand. De gemeente Rotterdam is in oktober door de aannemer op de hoogte gesteld over de vertraagde bouw van het station, zo blijkt uit een voortgangsrapportage van wethouder Arjan van Gils aan de gemeenteraadscommissie Majeure Projecten, Organisatie en Financiën.

“Afgelopen maand zijn een viertal buitenwanden van Station Strand slecht uit de bekisting gekomen. Er is zichtbare schade aan het gestorte beton”, zo valt in de rapportage te lezen. Daardoor komt de veiligheid van de constructie mogelijk in het geding. Aannemer ABS aan Zee heeft en onafhankelijk bureau ingeschakeld om de oorzaak van de problemen te onderzoeken. “Mocht blijken dat de veiligheid van een afgebouwd station met deze buitenwanden niet gegarandeerd is, dan is enige vorm van interventie noodzakelijk”, aldus wethouder Van Gils.

Fors hogere kosten

Volgens de wethouder bekijken de gemeente, RET en ABS aan Zee hoe deze vertraging tot het minimum te beperken. De oplevering van Station Hoek van Holland Haven verloopt eveneens niet volgens plan. Toch rekent de aannemer hier niet op vertraging.

Tenslotte krijgen de betrokkenen te maken met fors hogere kosten, waarschuwt Van Gils. “Staal en andere bouwmaterialen zijn op een uitzonderlijk hoog prijsniveau dat niet is voorzien in de ramingen”. Wat de uiteindelijke extra kosten zullen zijn, is volgens de wethouder nog niet te zeggen. Wel dat deze kosten “niet met de beschikbare middelen opgevangen kunnen worden”.

Meerdere tegenslagen

Het project Metro aan Zee, het laatste stuk van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland, wordt al jaren geplaagd door tegenslagen. Onder meer de aanbestedingsprocedure van de baan, stations en bovenleiding liep vertraging op omdat belangstellende partijen om uitstel van de inschrijving vroegen. Dit omdat zij thuis moesten werken door de corona-maatregelen.

Een andere vertragende factor was de langverwachte software-update van het spoorbeveiligingssysteem van Bombardier, inmiddels overgenomen werd door Alstom. Door de coronamaatregelen konden medewerkers niet naar Nederland reizen om de laatste problemen met het spoorbeveiligingssysteem op te lossen. Volgens Van Gils is de laatste softwareversie inmiddels geleverd. De wethouder schrijft dat de software nog deze maand geïnstalleerd wordt.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe tegenslag voor verlenging Hoekse Lijn | OVPro.nl
Hoekse Lijn station Strand (foto: RET)

Nieuwe tegenslag voor verlenging Hoekse Lijn

De verlenging van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland loopt vertraging op door schade aan het gestorte beton bij Station Strand. De gemeente Rotterdam is in oktober door de aannemer op de hoogte gesteld over de vertraagde bouw van het station, zo blijkt uit een voortgangsrapportage van wethouder Arjan van Gils aan de gemeenteraadscommissie Majeure Projecten, Organisatie en Financiën.

“Afgelopen maand zijn een viertal buitenwanden van Station Strand slecht uit de bekisting gekomen. Er is zichtbare schade aan het gestorte beton”, zo valt in de rapportage te lezen. Daardoor komt de veiligheid van de constructie mogelijk in het geding. Aannemer ABS aan Zee heeft en onafhankelijk bureau ingeschakeld om de oorzaak van de problemen te onderzoeken. “Mocht blijken dat de veiligheid van een afgebouwd station met deze buitenwanden niet gegarandeerd is, dan is enige vorm van interventie noodzakelijk”, aldus wethouder Van Gils.

Fors hogere kosten

Volgens de wethouder bekijken de gemeente, RET en ABS aan Zee hoe deze vertraging tot het minimum te beperken. De oplevering van Station Hoek van Holland Haven verloopt eveneens niet volgens plan. Toch rekent de aannemer hier niet op vertraging.

Tenslotte krijgen de betrokkenen te maken met fors hogere kosten, waarschuwt Van Gils. “Staal en andere bouwmaterialen zijn op een uitzonderlijk hoog prijsniveau dat niet is voorzien in de ramingen”. Wat de uiteindelijke extra kosten zullen zijn, is volgens de wethouder nog niet te zeggen. Wel dat deze kosten “niet met de beschikbare middelen opgevangen kunnen worden”.

Meerdere tegenslagen

Het project Metro aan Zee, het laatste stuk van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland, wordt al jaren geplaagd door tegenslagen. Onder meer de aanbestedingsprocedure van de baan, stations en bovenleiding liep vertraging op omdat belangstellende partijen om uitstel van de inschrijving vroegen. Dit omdat zij thuis moesten werken door de corona-maatregelen.

Een andere vertragende factor was de langverwachte software-update van het spoorbeveiligingssysteem van Bombardier, inmiddels overgenomen werd door Alstom. Door de coronamaatregelen konden medewerkers niet naar Nederland reizen om de laatste problemen met het spoorbeveiligingssysteem op te lossen. Volgens Van Gils is de laatste softwareversie inmiddels geleverd. De wethouder schrijft dat de software nog deze maand geïnstalleerd wordt.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.