Randstadrail-voertuig van HTM

Stadsvervoerders: snel duidelijkheid over OV-vergoedingen Rijk

Stadsvervoerders GVB, RET en HTM willen snel aan tafel met het Rijk en de vervoerregio’s om te praten over verhoging van de Brede Doeluitkering (BDU) en over een nieuwe regeling voor coronasteun na september 2022. Hun oproep is een reactie op het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), waaruit blijkt dat reizigersaantallen fors stegen de afgelopen dertien jaar terwijl de BDU-vergoeding juist daalde.

De BDU-gelden die de vervoerders van hun opdrachtgevers krijgen zijn bestemd voor beheer, onderhoud, exploitatie en uitbreiding. Die vergoeding daalde tussen 2008 en 2021 terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten stegen, stellen de vervoersbedrijven in een gezamenlijke verklaring. “Dat zet grote druk op onze bedrijven en de ambitie om het OV in grootstedelijk gebied een impuls te geven.” Weliswaar is de overheid de afgelopen dertien jaar meer geld voor het OV gaan uittrekken, maar dat is grotendeels toe te schrijven aan de coronasteun, de beschikbaarheidsvergoeding.

Staatssecretaris

Het nieuwe kabinet is van plan om de BDU-uitkering te verhogen, maar uitwerking en bedragen zijn nog niet bekend. GVB, RET en HTM willen daarom op korte tijd in gesprek met hun opdrachtgever en de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijen over de invulling.

Het aantal reizigerskilometers van GVB, HTM en RET nam volgens de vervoersbedrijven met ruim 25 procent toe tussen 2010 en 2019. Voor een forse groei zorgde onder meer de RandstadRail-lijnen. De E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag groeide van 6.000 naar 45.000 reizigers. Het aantal passagiers dat reisde met tram 3 en 4 tussen Den Haag en Zoetermeer steeg van 17.000 naar 80.000.

Beschikbaarheidsvergoeding

De vervoerders vinden dat de BDU-gelden geen gelijke tred houden met de huidige reizigersaantallen. Daar komt nog eens bij dat er nog geen duidelijkheid is of de beschikbaarheidsvergoeding verlengd wordt. De huidige regeling loopt in september af. De vervoersbedrijven willen snel duidelijkheid over de gelden die ze vanaf september voor de komende jaren kunnen verwachten vanuit BDU en de beschikbaarheidsvergoeding. Dat inzicht is nodig om vooruit te kunnen plannen. “Hoe eerder we daarover duidelijkheid hebben, hoe beter, want het opstellen van een dienstregeling en het plannen van alle inzet die daarbij komt kijken, vraagt tijd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stadsvervoerders: snel duidelijkheid over OV-vergoedingen Rijk | OVPro.nl
Randstadrail-voertuig van HTM

Stadsvervoerders: snel duidelijkheid over OV-vergoedingen Rijk

Stadsvervoerders GVB, RET en HTM willen snel aan tafel met het Rijk en de vervoerregio’s om te praten over verhoging van de Brede Doeluitkering (BDU) en over een nieuwe regeling voor coronasteun na september 2022. Hun oproep is een reactie op het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), waaruit blijkt dat reizigersaantallen fors stegen de afgelopen dertien jaar terwijl de BDU-vergoeding juist daalde.

De BDU-gelden die de vervoerders van hun opdrachtgevers krijgen zijn bestemd voor beheer, onderhoud, exploitatie en uitbreiding. Die vergoeding daalde tussen 2008 en 2021 terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten stegen, stellen de vervoersbedrijven in een gezamenlijke verklaring. “Dat zet grote druk op onze bedrijven en de ambitie om het OV in grootstedelijk gebied een impuls te geven.” Weliswaar is de overheid de afgelopen dertien jaar meer geld voor het OV gaan uittrekken, maar dat is grotendeels toe te schrijven aan de coronasteun, de beschikbaarheidsvergoeding.

Staatssecretaris

Het nieuwe kabinet is van plan om de BDU-uitkering te verhogen, maar uitwerking en bedragen zijn nog niet bekend. GVB, RET en HTM willen daarom op korte tijd in gesprek met hun opdrachtgever en de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijen over de invulling.

Het aantal reizigerskilometers van GVB, HTM en RET nam volgens de vervoersbedrijven met ruim 25 procent toe tussen 2010 en 2019. Voor een forse groei zorgde onder meer de RandstadRail-lijnen. De E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag groeide van 6.000 naar 45.000 reizigers. Het aantal passagiers dat reisde met tram 3 en 4 tussen Den Haag en Zoetermeer steeg van 17.000 naar 80.000.

Beschikbaarheidsvergoeding

De vervoerders vinden dat de BDU-gelden geen gelijke tred houden met de huidige reizigersaantallen. Daar komt nog eens bij dat er nog geen duidelijkheid is of de beschikbaarheidsvergoeding verlengd wordt. De huidige regeling loopt in september af. De vervoersbedrijven willen snel duidelijkheid over de gelden die ze vanaf september voor de komende jaren kunnen verwachten vanuit BDU en de beschikbaarheidsvergoeding. Dat inzicht is nodig om vooruit te kunnen plannen. “Hoe eerder we daarover duidelijkheid hebben, hoe beter, want het opstellen van een dienstregeling en het plannen van alle inzet die daarbij komt kijken, vraagt tijd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.