Bussen De Lijn (foto: De Lijn)

Overname Stoomlink helpt Belgische OV-bedrijven om multimodale reiziger beter te bedienen

Met de overname van de start-up Stoomlink willen de vier Belgische openbaarvervoerbedrijven NMBS, De Lijn, MIVB en TEC zich meer gaan richten op digitale oplossingen voor multimodale reizigers.

De overname gebeurt formeel door Belgian Mobility Card (BMC), het gemeenschappelijke dochterbedrijf van de vier OV-bedrijven, dat na een maandenlang onderzoek honderd procent van de aandelen overneemt van de eerdere eigenaren: Brustart, VIAS institute, Stratec en oprichters Thomas Hermine, François Halin en Mathieu Delvaux. BMC is verantwoordelijk voor het onderhoud en de ontwikkeling van het gemeenschappelijke interoperabele vervoerssysteem van de vier OV-bedrijven.

Met de acquisitie komt BMC tegemoet aan de wens van de vier vervoerders om reizen met het openbaar vervoer voor intermodale klanten makkelijker te maken. De aankoop van Stoomlink moet bijdragen aan de invoering van nieuwe gemeenschappelijke digitale hulpmiddelen en diensten. Het streven is ook om daardoor meer reizigers te bewegen om voor het openbaar vervoer te kiezen.

MOBIB-kaart

Realtime reizigersinformatie en de vereenvoudiging van alle stappen van het reistraject via digitalisering maken openbaar vervoer aantrekkelijk. De vier vervoersmaatschappijen werken op dit gebied al jaren samen. Zo kwamen ze met de interoperabele MOBIB-kaart, waarmee de reiziger met dezelfde kaart makkelijk van het ene net naar het andere kan overstappen. Ook voerden ze  gemeenschappelijke producten in, zoals de recente Brupass XL. Daarmee kunnen reizigers met hetzelfde vervoersbewijs gebruik maken van alle netten tot een maximum van 11,5 km vanaf de Grote Markt van Brussel. Een ander voorbeeld is de gemeenschappelijke routeplanner SMOP.

Stoomlink was al bekend bij de nieuwe eigenaren. Het bedrijf werkte al voor BMC, NMBS, MIVB, TEC en Cambio, een dochterbedrijf van De Lijn. De drie oprichters van Stoomlink en hun medewerkers gaan na de overname deel uitmaken van het team van BMC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overname Stoomlink helpt Belgische OV-bedrijven om multimodale reiziger beter te bedienen | OVPro.nl
Bussen De Lijn (foto: De Lijn)

Overname Stoomlink helpt Belgische OV-bedrijven om multimodale reiziger beter te bedienen

Met de overname van de start-up Stoomlink willen de vier Belgische openbaarvervoerbedrijven NMBS, De Lijn, MIVB en TEC zich meer gaan richten op digitale oplossingen voor multimodale reizigers.

De overname gebeurt formeel door Belgian Mobility Card (BMC), het gemeenschappelijke dochterbedrijf van de vier OV-bedrijven, dat na een maandenlang onderzoek honderd procent van de aandelen overneemt van de eerdere eigenaren: Brustart, VIAS institute, Stratec en oprichters Thomas Hermine, François Halin en Mathieu Delvaux. BMC is verantwoordelijk voor het onderhoud en de ontwikkeling van het gemeenschappelijke interoperabele vervoerssysteem van de vier OV-bedrijven.

Met de acquisitie komt BMC tegemoet aan de wens van de vier vervoerders om reizen met het openbaar vervoer voor intermodale klanten makkelijker te maken. De aankoop van Stoomlink moet bijdragen aan de invoering van nieuwe gemeenschappelijke digitale hulpmiddelen en diensten. Het streven is ook om daardoor meer reizigers te bewegen om voor het openbaar vervoer te kiezen.

MOBIB-kaart

Realtime reizigersinformatie en de vereenvoudiging van alle stappen van het reistraject via digitalisering maken openbaar vervoer aantrekkelijk. De vier vervoersmaatschappijen werken op dit gebied al jaren samen. Zo kwamen ze met de interoperabele MOBIB-kaart, waarmee de reiziger met dezelfde kaart makkelijk van het ene net naar het andere kan overstappen. Ook voerden ze  gemeenschappelijke producten in, zoals de recente Brupass XL. Daarmee kunnen reizigers met hetzelfde vervoersbewijs gebruik maken van alle netten tot een maximum van 11,5 km vanaf de Grote Markt van Brussel. Een ander voorbeeld is de gemeenschappelijke routeplanner SMOP.

Stoomlink was al bekend bij de nieuwe eigenaren. Het bedrijf werkte al voor BMC, NMBS, MIVB, TEC en Cambio, een dochterbedrijf van De Lijn. De drie oprichters van Stoomlink en hun medewerkers gaan na de overname deel uitmaken van het team van BMC.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.