Uithoflijn op Utrecht CS

Utrechtse raad onderling oneens over uitvoering van schaalsprong OV

Of er één of meerdere metrolijnen komen in Utrecht, is zeker nog geen gelopen race. Een groot deel van de huidige gemeenteraad ziet er weinig heil in, schrijft RTV Utrecht. Dat beeld kwam naar voren tijdens een raadsvergadering afgelopen donderdagavond waar de plannen voor een schaalsprong in het OV op de agenda stonden. In datzelfde debat ging het om alternatieven voor de verbreding van de A27.

Tijdens het debat van de raad werd gesproken over goede OV-alternatieven, die de aanpassing van een aantal snelwegen rond Utrecht overbodig kan maken. De plannen zijn een reactie op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet. Daarin krijgt de regio Utrecht de kans om met een alternatieve invulling te komen van de verbreding van de A27 bij natuurgebied Amelisweerd. Ook zou daarbij goed gekeken moeten worden naar de ontsluiting van de nieuwe woonwijk in de polder Rijnenburg met ruimte voor zo’n 40.000 woningen. In de alternatieve plannen kan hoogwaardig OV een belangrijke rol spelen om de regio bereikbaar te houden.

Metro

De meeste raadsfracties zijn voorstander van het versterken van het openbaar vervoer met de aanleg van nieuwe, deels ondergrondse metroverbindingen, schrijft RTV Utrecht. Er is alleen geen overeenstemming over de uitvoering. Terwijl de VVD de lijn naar Papendorp wil doortrekken naar Rijnenburg, maakt D66 zich sterk voor een netwerk met meerdere nieuwe knooppunten om station Utrecht Centraal te ontlasten. Ook is er verdeelheid in de raad over de vraag of er een metrolijn moet komen of een ondergronds tramlijn.

Verschillende partijen zijn er niet gerust op dat de aanpak van de snelwegen definitief geschrapt wordt als Utrecht komt met een goed OV-alternatief. Er ligt immers nog wel een tracébesluit.

Merwedelijn

Om de bouw van tienduizenden woningen mogelijk te maken denkt Utrecht zeker 4 à 5 miljard euro nodig te hebben voor investeringen in openbaar vervoer. Als eerste wil de regio starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum: een metrotramlijn die grotendeels ondergronds loopt en naar schatting 50.000 reizigers per dag zal trekken.

Ook zijn er plannen voor de nieuwe Waterlinielijn, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum. De Waterlinielijn moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist. Er wordt daarnaast gekeken naar de Papendorplijn: een vertakking van de SUNIJ-lijn die loopt van Utrecht Centraal via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Utrechtse raad onderling oneens over uitvoering van schaalsprong OV”

Pat Rick|31.01.22|16:06

Utrecht wil het allemaal: een groot Centraal Station, een tweede IC-station, een compacte stad, fietsstad, Uithoflijn, metro naar de Uithof, metro naar Nieuwegein, metronetwerk, meerdere knooppunten in de stad naast een centraal station. Eigenlijk wil Utrecht klein Amsterdam spelen en Den Haag hiervoor laten betalen.

Voorlopig nog bouwen rond de bestaande hoofd OV-verbindingen met OV-hubs en binnenstedelijke hoogbouw met energie-opleverende gebouwen

Pat Rick|31.01.22|16:12

Het is bizar om te denken aan metro naar Nieuwegein, terwijl de upgrade van de tramstations net is begonnen. Kapitaalvernietiging, net als bij de Uithoflijn. CS heeft nog genoeg restcapaciteit en benut die eerst.

Rijnenburg is vooral bedoeld om projectontwikkelaars zo snel mogelijk van geld te voorzien, want het wordt een tweede Leidsche Rijn: greenfield dat leidt tot vierkante kilometers laagbouw en weer een groot hitte-eiland in de zomer, ipv verkoeling van de polder

Cornelius Koelewijn|01.02.22|11:34

Een metro voor Utrecht wel iets te hoog gegrepen. Laat men eerst maar eens een tramlijn met vrije baan door het centrum aanleggen. De betonnen basis hiervoor is decennia geleden al aangelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrechtse raad onderling oneens over uitvoering van schaalsprong OV | OVPro.nl
Uithoflijn op Utrecht CS

Utrechtse raad onderling oneens over uitvoering van schaalsprong OV

Of er één of meerdere metrolijnen komen in Utrecht, is zeker nog geen gelopen race. Een groot deel van de huidige gemeenteraad ziet er weinig heil in, schrijft RTV Utrecht. Dat beeld kwam naar voren tijdens een raadsvergadering afgelopen donderdagavond waar de plannen voor een schaalsprong in het OV op de agenda stonden. In datzelfde debat ging het om alternatieven voor de verbreding van de A27.

Tijdens het debat van de raad werd gesproken over goede OV-alternatieven, die de aanpassing van een aantal snelwegen rond Utrecht overbodig kan maken. De plannen zijn een reactie op het regeerakkoord van het nieuwe kabinet. Daarin krijgt de regio Utrecht de kans om met een alternatieve invulling te komen van de verbreding van de A27 bij natuurgebied Amelisweerd. Ook zou daarbij goed gekeken moeten worden naar de ontsluiting van de nieuwe woonwijk in de polder Rijnenburg met ruimte voor zo’n 40.000 woningen. In de alternatieve plannen kan hoogwaardig OV een belangrijke rol spelen om de regio bereikbaar te houden.

Metro

De meeste raadsfracties zijn voorstander van het versterken van het openbaar vervoer met de aanleg van nieuwe, deels ondergrondse metroverbindingen, schrijft RTV Utrecht. Er is alleen geen overeenstemming over de uitvoering. Terwijl de VVD de lijn naar Papendorp wil doortrekken naar Rijnenburg, maakt D66 zich sterk voor een netwerk met meerdere nieuwe knooppunten om station Utrecht Centraal te ontlasten. Ook is er verdeelheid in de raad over de vraag of er een metrolijn moet komen of een ondergronds tramlijn.

Verschillende partijen zijn er niet gerust op dat de aanpak van de snelwegen definitief geschrapt wordt als Utrecht komt met een goed OV-alternatief. Er ligt immers nog wel een tracébesluit.

Merwedelijn

Om de bouw van tienduizenden woningen mogelijk te maken denkt Utrecht zeker 4 à 5 miljard euro nodig te hebben voor investeringen in openbaar vervoer. Als eerste wil de regio starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum: een metrotramlijn die grotendeels ondergronds loopt en naar schatting 50.000 reizigers per dag zal trekken.

Ook zijn er plannen voor de nieuwe Waterlinielijn, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum. De Waterlinielijn moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist. Er wordt daarnaast gekeken naar de Papendorplijn: een vertakking van de SUNIJ-lijn die loopt van Utrecht Centraal via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Utrechtse raad onderling oneens over uitvoering van schaalsprong OV”

Pat Rick|31.01.22|16:06

Utrecht wil het allemaal: een groot Centraal Station, een tweede IC-station, een compacte stad, fietsstad, Uithoflijn, metro naar de Uithof, metro naar Nieuwegein, metronetwerk, meerdere knooppunten in de stad naast een centraal station. Eigenlijk wil Utrecht klein Amsterdam spelen en Den Haag hiervoor laten betalen.

Voorlopig nog bouwen rond de bestaande hoofd OV-verbindingen met OV-hubs en binnenstedelijke hoogbouw met energie-opleverende gebouwen

Pat Rick|31.01.22|16:12

Het is bizar om te denken aan metro naar Nieuwegein, terwijl de upgrade van de tramstations net is begonnen. Kapitaalvernietiging, net als bij de Uithoflijn. CS heeft nog genoeg restcapaciteit en benut die eerst.

Rijnenburg is vooral bedoeld om projectontwikkelaars zo snel mogelijk van geld te voorzien, want het wordt een tweede Leidsche Rijn: greenfield dat leidt tot vierkante kilometers laagbouw en weer een groot hitte-eiland in de zomer, ipv verkoeling van de polder

Cornelius Koelewijn|01.02.22|11:34

Een metro voor Utrecht wel iets te hoog gegrepen. Laat men eerst maar eens een tramlijn met vrije baan door het centrum aanleggen. De betonnen basis hiervoor is decennia geleden al aangelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.