FNV wil meer bevoegdheden voor tramconducteurs RET om agressie

Tramconducteurs van de Rotterdamse vervoerder RET moeten meer bevoegdheden krijgen om overlast van agressieve passagiers aan te kunnen pakken. Dat vindt vakbond FNV, die merkt dat de agressie in het openbaar vervoer toeneemt. “Conducteurs grijpen vaak niet meer in omdat ze bang zijn voor escalatie”, aldus FNV.

Conducteurs zouden bijvoorbeeld passagiers die overlast geven, moeten kunnen weigeren of uit de tram kunnen zetten en de RET moet met een plan komen om de orde te handhaven, aldus de vakbond. “Denk aan het verbeteren van toezicht door het vergroten van de controle en betere maatregelen om het zwart- en grijsrijden tegen te gaan”, aldus FNV-bestuurder Eric Vermeulen.

Formele bevoegdheid

“We willen dat er formeel een bevoegdheid komt voor de conducteurs om mensen de toegang te weigeren en uit de tram te zetten. Nu moeten conducteurs nog wachten totdat een BOA of de politie komt helpen en dan is de situatie vaak al geëscaleerd.” FNV wil daarnaast met de RET in gesprek over hoe de communicatielijnen met de BOA’s en politie kunnen verbeteren.

“Het lijkt bijna normaal te zijn geworden dat mensen OV-medewerkers uitschelden, bespugen of ergere dingen aandoen. Nu met corona lijken grenzen nog verder te worden overschreden.”

RET zegt in een reactie in gesprek te gaan met de ondernemingsraad over de oproep van FNV. “Conducteurs op de tram hebben met name door de invoering van de mondkapjesplicht een zware taak erbij gekregen. De veiligheid voor deze collega’s heeft zeker de aandacht van de RET. Zo worden meer controles van BOA’s ingezet op de trams van de RET. Ook kunnen conducteurs mondkapjesweigeraars en andere reizigers die zich niet aan de regels houden verzoeken de tram te verlaten. Ze kunnen daarbij om extra assistentie vragen van BOA’s die dan zo snel mogelijk ter plaatse gaan.”

Kritiek op bezuinigingen

De vakbond bekritiseert verder de onlangs aangekondigde bezuinigingen van de RET, waarbij tientallen banen verloren zouden gaan van servicemedewerkers en metrobeheerders. “Juist de metrobeheerders moeten zorgen voor veiligheid op de stations in Rotterdam. In het verleden zijn juist de servicemedewerkers op de stations geïntroduceerd en conducteurs in de trams aangesteld voor meer veiligheid”, aldus Vermeulen.

Op de kritiek over de aangekondigde bezuinigingen op sociale veiligheid wil RET niet reageren omdat de gesprekken hierover op dit moment nog lopen tussen de stadsvervoerder en de ondernemingsraad.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.