Tram RET bij Coolsingel (bron: Rick Keus)

Eerste aanzet voor versterking Rotterdams metro- en tramnet

De RET, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag willen het metro- en tramnet in de regio Rotterdam versterken. Ze hebben acht uitgangspunten op papier gezet die de basis vormen voor een toekomstplan voor het metro- en tramnet van 2030.

Dat plan gaan ze de komende maanden opstellen samen met de gemeenten Schiedam, Barendrecht en Vlaardingen. Het voornemen is om de capaciteit van de metro te vergroten. Dat gebeurt onder meer door de frequentie van de metro op de lijnen C (tussen Hoogvliet en Capelsebrug) en E (tussen Den Haag en Rotterdam Slinge) te verhogen.

Daarvoor zijn 35 extra voertuigen nodig. Ook is er aanpassing nodig aan het stroomnetwerk en metrostation Beurs. Daarnaast is er extra stallingsruimte nodig voor de metro’s en moeten er geluidswerende voorzieningen getroffen worden. Om al die zaken te kunnen betalen hebben de Hiervoor hebben partijen bij het Rijk gevraagd om een financiële bijdrage.

Andere inrichting tramnet

Rond 2030 is de helft van de trams aan vervanging toe. Om over een paar jaar een besluit te kunnen nemen over de aanschaf van nieuwe trams gaan de partijen eerst in beeld brengen welke lijnen versterkt kunnen worden en voor welke lijnen er mogelijk betere alternatieven voorhanden zijn. Een toekomstplan op lijnenniveau moet aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar klaar zijn.

De uitgangspunten voor zo’n toekomstplan voor het tramnet zijn onder meer dat trams sneller en vaker gaan rijden en beter moeten aansluiten bij de behoeften van de reizigers. Verder staat de groei van het reizigersaantallen centraal en moet het nieuwe tramnet financieel efficiënter zijn. Ook is het mogelijk dat bestaande tramtrajecten vervallen als er betere alternatieven zijn, zoals elektrische bussen.

Waar tramlijnen vervallen komt ruimte voor een andere invulling, zoals fiets- en wandelpaden of meer groen. Op de plekken waar trams blijven rijden moet die juist ruim baan krijgen voor een goede doorstroming.

Alle uitgangspunten staan beschreven in het Contouren Plan Toekomstvast tramnet regio Rotterdam.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Eerste aanzet voor versterking Rotterdams metro- en tramnet”

Pat Rick|04.04.22|14:34

Zo’n integrale benadering zou ook mogen voor Metropoolregio A’dam (MRA). In MRDH wil men al een concurrent zijn voor de auto en binnen een groot deel van MRA zou men binnen 1 uur moeten kunnen reizen, met metro als backbone en tram/HOV als feeders. Metrolijnen niet alleen naar Hoofddorp, maar ook naar Zaanstad (via Havenstad), Almere (IJmeerlijn naar Zuid) en vanaf Zuid naar Zandvoort (leer lessen Hoekselijn). Graag MBKA rekenen met meer dan 2 Euro voor liter Euro95 en extra voor verontreiniging

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.