personeelstekort

RET gaat opnieuw minder trams rijden door een tekort aan chauffeurs

Tram 23 rijdt door de aangepaste dienstregeling niet door naar Marconiplein. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

De Rotterdamse stadsvervoerder gaat minder trams rijden. De teleurstellende boodschap volgt op het eerdere nieuws dat RET minder metro’s rijdt en dat de prijs van de kaartjes omhoog gaat. RET laat weten aan het AD dat het een ‘noodzakelijke en tijdelijke maatregel’ is. 

Vanaf maandag 14 november past RET de dienstregeling aan. Tram 20, de spitstram tussen Lombardijen en Centraal Station, wordt in zijn geheel opgeheven. Tram 4,7 en 8 rijden op zaterdag om de twintig minuten in plaats van om het kwartier. Het traject van tram 23 beperkt zich op zaterdag en zondag tussen Beverwaard en Rotterdam Centraal en gaat dus niet meer naar Marconiplein.

RET-woordvoerder Rolf Harbers laat weten dat de aanpassingen nodig zijn als gevolg van de naweeën van de coronapandemie. “We hebben de afgelopen tijd veel gevraagd van onze mensen. Als er ergens een dienst uitviel dan deden we keer op keer een beroep om bij te springen. Dan kan misschien even, maar niet te lang. De rek is eruit, we moeten onze mensen op adem laten komen”, zegt Harbers in het AD.

RET baalt van de afschaling, maar laat weten dat het niet anders is. De vervoerder wil een betrouwbare dienstregeling kunnen blijven rijden. Het alternatief is dat ritten om de haverklap uitvallen door bijvoorbeeld ziekteverzuim. Werknemers zitten namelijk nog steeds thuis bij een coronabesmetting.

Dienstregeling metro’s

Onlangs moest RET de dienstregeling van de metro’s ook flink aanpassen vanwege het personeelstekort. Vanaf metrostation Kralingse Zoom vertrekken voortaan nog maar twee metrolijnen richting het centrum in plaats van drie. Ook is Kralingse Zoom het eindpunt van metrolijn A vanaf Binnenhof.

Harbers zei destijds: “Als je minder kilometers aflegt, heb je minder mensen nodig om die kilometers te maken.” Dat draagt allemaal bij aan een betrouwbare dienstregeling.

Terwijl RET in de dienstregeling snijdt, wordt het kaartje om met de metro of tram te reizen komend jaar gemiddeld 7,25 procent duurder. De Rotterdamse politiek was niet te spreken over de aangekondigde prijsverhoging en doet er alles aan om het terug te draaien door de BTW op de kaartjes te verlagen naar 0 procent. De beslissing daarvoor ligt echter ligt bij de landelijke politiek.

Personeelsprobleem

De hele OV-sector lijdt onder het landelijke personeelstekort. NS rijdt vanaf december met een flink aangepaste dienstregeling en probeert nu door creatieve oplossingen het personeelstekort te beperken. De spoorvervoerder zet onder andere kantoorpersoneel en beveiligers in als conducteur.

Ook Arriva kampt met rituitval door personeelsproblemen, daar zijn in Groningen dit jaar al meer dan 4.000 ritten uitgevallen. Net als de andere vervoerders doet RET er alles aan om nieuw personeel te werven. Daarmee zijn de personeelstekorten alleen niet snel opgelost.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.