Van Nellefabriek

Rotterdam krijgt miljoenen voor nieuwe Maasbrug en stations om OV-netwerk te versterken

Erasmusbrug in Rotterdam een van de OV-knelpunten. Foto: Flickr.

Een nieuwe brug over de Maas waarover frequent en snel openbaar vervoer gaat rijden, Station Stadionpark bij de Kuip als vast treinstation en een nieuw station bij het drukke knooppunt bij de Van Nellefabriek in Rotterdam-Overschie. Dat zijn de investeringen die de overheid steekt in het Rotterdamse OV-netwerk. RET verwelkomt de investering met “open armen.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken, de Provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam hebben met elkaar afgesproken fors te investeren in het Rotterdamse openbaar vervoer. Voor de nieuwe brug over de Maas maakt de overheid alleen al 634 miljoen vrij. De gemeente Rotterdam noemt het “een belangrijke stap waarmee een grote verbetering van de bereikbaarheid van Rotterdam en de regio mogelijk wordt.”

Rotterdamse stadsvervoerder RET ziet de investeringen graag tegemoet. “Wij verwelkomen deze investeringen met open armen”, zegt RET-directeur Maurice van Unck. De afgelopen jaren hebben wij met onze partners steeds gepleit voor extra capaciteit, omdat er in de regio honderdduizenden mensen bijkomen.”

Financiering nieuwe brug rond

Voor de nieuwe multimodale brug is door de gemeente 1,3 miljard euro gereserveerd. Het wordt door het Rijk en de regio gezamenlijk gefinancierd. “De brug maakt meer wonen en werken mogelijk voor de Zuidelijke Randstad”, meldt de Rotterdamse gemeente. “De nieuwe oversteek over de Maas is een belangrijke voorwaarde om ongeveer 35.000 woningen te bouwen in de Oostflank van de regio Rotterdam. De brug, tussen de Nesserdijk en de Burgerhoutstraat/Olympiaweg, is geschikt voor alle soorten verkeer: Hoogwaardig openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en (beperkt) voor auto’s. De brug biedt ook ruimte aan innovatieve (deel)mobiliteitsconcepten en nood- en hulpdiensten.”

Over de brug gaat hoogwaardig, snel en frequent openbaar vervoer rijden tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Rond die locaties voert de gemeente ambitieuze woningbouwplannen uit. In de zone tussen Prins Alexander en Zuidplein liggen plannen voor 25.000 tot 30.000 woningen.

Volgens de gemeente geeft de brug het regionale openbaar vervoer een grote impuls. Ook stadsvervoerder RET is blij met de nieuwe brug, ondanks dat ze in eerste instantie een ondergrondse metrotunnel wilden. “Dit is een grote stap voorwaarts voor het OV in Rotterdam en omgeving”, aldus Van Unck. “Met de toegekende middelen werken we samen met onze partners uit hoe we het beste uit de railverbinding over de nieuwe brug kunnen halen.”

Met de tramverbinding over de nieuwe brug worden 18.000 tot 20.000 instappers per etmaal verwacht. Een standaard tramvoertuig met een lengte van dertig meter is genoeg om die vraag aan te kunnen. Het aantal reizigers kan hoger komen te liggen door de plannen om de snelheid van het verkeer te verlagen tot 30 kilometer per uur, de extra verstedelijking of het verkeerscirculatieplan. Een uitbreiding van de tram door meerdere trams aan elkaar te koppelen behoort dan tot de mogelijkheden.

Station Rotterdam Stadion in vast gebruik

Naast de brug investeert het Rijk ook flink in nieuwe stations om het OV-netwerk te verbinden aan nieuwe woningen. Het huidige station Rotterdam Stadion zal worden omgedoopt tot Station Stadionpark. Het station, geopend in 1937, is tot nu toe nog niet opgenomen in de normale dienstregeling. Er wordt alleen gestopt door speciale treinen bij voetbalwedstrijden en concerten. Daar komt in de nabije toekomst dus verandering in wanneer het -nu nog onoverdekte- station een grootscheepse verbouwing zal ondergaan en wordt getransformeerd tot permanent station.

Per uur zullen er zes sprinters rijden in beide richtingen. In de toekomst kan dit nog groeien naar acht sprinters per uur. De rijksoverheid en de metropoolregio Rotterdam-Den Haag laten in het onlangs gepubliceerde MIRT-verslag weten te starten met MIRT-verkenning Oude Lijn om te onderzoeken wat er nodig is om Station Stadionpark uiteindelijk door te ontwikkelen tot een bediening met tenminste twaalf sprinters per uur. Minister Harbers zegt te hopen dat nog voor 2030 de eerste schop in de grond kan.

Of de transformatie van station Rotterdam Stadion van evenementenstation naar permanent station gevolgen heeft voor het naastgelegen station Rotterdam Zuid is vooralsnog niet bekend gemaakt. Wel is station Rotterdam Zuid al jarenlang buiten beeld gebleven voor een renovatie, terwijl de stations Rotterdam Alexander en Rotterdam Noord wel volledig werden opgeknapt. In 2021 werd station Rotterdam Zuid nog uitgeroepen tot ‘lelijkste station van Nederland’.

Ook bij de voormalige Van Nellefabriek, tegenwoordig in gebruik als evenementenlocatie, komt na jarenlange speculaties een station. Het zal gaan om een volledig nieuw te bouwen station dat deel zal uitmaken van de verbinding tussen Leiden en Dordrecht. Wanneer de bouwfase van het station begint is nog niet bekend.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.