Thales

RET verlengt levensduur van toegangspoortjes metro: “Duurzame oplossing”

De toegangspoortjes voor de metro in Rotterdam krijgen een 'mid-life'-update. Foto: Flickr/Franklin Heijnen.

RET heeft Thales de opdracht gegeven voor een ‘mid-life upgrade’ van de ruim 580 toegangspoortjes van de metro in Rotterdam. De partijen hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar de benodigde werkzaamheden en hebben gekozen om de levensduur van de toegangspoortjes te verlengen. Volgens de vervoerder is dit de meest duurzame en kostenefficiënte oplossing. De aanpassingen en verbeteringen worden vanaf de tweede helft van 2023 uitgevoerd en duren enkele maanden.

De ‘mid-life upgrade’ bestaat uit diverse onderdelen. De oudste motoren en deuren in de poortjes worden allemaal uitgebreid gereviseerd. In de oudste poortjes worden ook de verouderde sensoren vervangen door een nieuwere versie. In alle poortjes zit een batterij-unit om eventuele stroompieken op te vangen en om te zorgen dat de poortjes blijven werken tijdens stroomuitval. Deze batterijen moeten normaliter elke paar jaar vervangen worden. Innovaties in hardware en software zorgen ervoor dat dat niet meer nodig is en de batterijen worden verwijderd en recycled.

Per poortje wordt ook de PLC-hardware vervangen en wordt gekeken of het nodig is de bekabeling te vervangen. Ook worden de kabeldrempels tussen de poortjes vervangen waar nodig. Met deze ‘mid-life upgrade’ wordt de levensduur van de poortjes tot en met circa 2030 verlengd: een duurzame en kosten-efficiënte oplossing.

Twintig jaar onderhoud

Bij de introductie van de OV-chipkaart, vanaf 2003, zijn de eerste toegangspoortjes door Thales geplaatst bij de metro in Rotterdam. Na twintig jaar worden onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn of niet meer onderhouden kunnen worden, aangepast en verbeterd. Thales heeft als betrouwbare partner de afgelopen twintig jaar het onderhoud van de ruim 580 poortjes uitgevoerd. Thales heeft hiervoor een team van vijftig field service engineers met een 24/7 help & servicedesk en een software-support team voor haar klanten in het openbaar vervoer.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.