Aanpassingen

Nieuw vervoersplan Amsterdam: GVB snijdt flink in de dienstregeling

Tram van GVB rijdt richting het Centraal Station van Amsterdam. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Amsterdam staat aan de vooravond van een serie ingrijpende aanpassingen in het openbaar vervoer: het GVB wil vanaf de zomer trams, bussen en metro’s minder vaak laten rijden. En in 2024 moet er worden gesneden in routes, schrijft het Parool. 

Volgens het GVB is het “helaas nodig een stap terug te zetten”: het vervoerbedrijf houdt er rekening mee dat reizigers in de toekomst vaker zullen moeten overstappen en daardoor een langere reistijd zullen hebben. Dat blijkt uit het concept Vervoerplan 2023 en 2024, dat nog vertrouwelijk is en in het bezit is van Het Parool. Volgens de Vervoerregio gaat het om een conceptvoorstel en “kan nog van alles veranderen”.

Minder trams en metro’s

In het conceptplan staat dat er in 2024 minder trams door de binnenstad zullen rijden. Dat laat zich met name voelen op het Leidseplein en de binnenring (Weteringschans), waar het aantal lijnen teruggaat van drie naar twee. Volgens het GVB is twee lijnen voldoende voor de 25.000 mensen die hier dagelijks reizen, door ook reizigers routes “buiten het centrum om” te laten volgen.

Het centraal station van Amsterdam wordt minder belangrijk aangezien tramlijnen 12 en 19 helemaal uit het centrum verdwijnen. Tramlijn 12 verbindt vanaf 2024 de stations Sloterdijk en Amstel. Ook wil GVB een extra tramlijn laten rijden naar station Amsterdam Zuid. Tramlijn 19 komt helemaal te vervallen. Het traject naar Sloterdijk wordt vervangen door tram 12. Dit raakt volgens berekeningen van de vervoerder zo’n 6.000 tot 7.000 reizigers per werkdag.

Ook voor metroreizigers zal het nodige veranderen. Het Parool schrijft dat voor 36.000 reizigers op andere lijnen dan de Noord/Zuidlijn de reis langer gaat duren.

Ov-sector in zwaar weer

Het snijden in de dienstregeling heeft verschillende redenen. De reizigersaantallen zijn na 2019 teruggelopen en de financiële impact daarvan is groot voor het Amsterdamse openbaar vervoer. De exploitatie wordt namelijk door de GVB voornamelijk uit kaartverkoop gehaald. Daarnaast is er sprake van een kostenstijging van materieel, loon en energie. Daarnaast kampt de ov-sector met een arbeidstekort en een hoog ziekteverzuim.

Melanie van der Horst, verkeerswethouder van Amsterdam en voorzitter van de Vervoerregio reageert tegenover Het Parool. “We willen dat de bereikbaarheid voldoende op peil blijft. In het centrum zijn ov en deelmobiliteit voldoende voorhanden om daar met minder ov af te kunnen, buiten de Ring en in Noord is de afhankelijkheid van ov groter, zijn er minder alternatieven beschikbaar en zijn afstanden langer waardoor andere vervoerwijzen als lopen of fietsen niet altijd een goed alternatief zijn. De wijken buiten de Ring en Noord worden zoveel mogelijk ontzien, er is flexibiliteit om weer op te schalen als er meer inkomsten zijn en er verdwijnen zo min mogelijk haltes.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP/Het Parool

1 reactie op “Nieuw vervoersplan Amsterdam: GVB snijdt flink in de dienstregeling”

Cornelius Koelewijn|28.03.23|11:21

Twee dingen:
1. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het ov te bevorderen of het reizigersaantal te vergroten. Marketing heet dat. Maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd voor tot loonslaaf gemaakte ambtenaren.
2. Ook bij Groen Links is het OV niet in goede handen. Van de VVD weten we dit, maar GL komt hier ook uit de kast als een elitaire bakfietsenpartij van mensen die zich te goed vinden voor tram of bus.