Utrecht Centraal Station, reizigers

‘Vervoerders mogen geen boete meer geven aan abonnementhouders’

Vervoerbedrijven mogen geen boetes geven aan abonnementhouders die vooraf hun reis hebben betaald, maar vergeten zijn om in te checken. Dit blijkt uit juridisch onderzoek, dat Rover liet uitvoeren via Rechtspraak.nu. Rover en de Consumentenbond roepen vervoerders en politiek in een brief op ervoor te zorgen dat het onterecht beboeten van deze groep reizigers onmiddellijk stopt.

Reizigers met een geldig vrij reizen-abonnement of een studentenkaart worden door sommige vervoerders bij een vergeten check-in beboet voor ‘zwartrijden’, ondanks dat deze reizigers via hun abonnement de reis al helemaal betaald hebben.

Onderzoek

Rover en de Consumentenbond vinden dit niet acceptabel en zien zich hierin gesterkt door de uitkomst van het juridisch onderzoek, dat via  crowdfundingplatform Rechtspraak.nu werd uitgevoerd. Uit de juridische analyse blijkt dat een afgekocht reisrecht altijd toereikend is voor de te maken reis en daarmee voldoet aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Een boete voor zwartrijden kan daarom niet aan de orde zijn.

Rover en de Consumentenbond roepen vervoersbedrijven en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu op onmiddellijk een einde te maken aan deze boetes voor abonnementhouders. Het gaat hierbij om abonnementhouders met een vrij reizen-abonnement als het OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, de studentenkaart en abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij tijdens de vrij reizen-dagen.

Kritiek

Rover en de Consumentenbond hebben al eerder kritiek geuit op de gang van zaken rond de invoering van de OV-chipkaart. Hoewel de meerderheid van de reizigers overwegend positief is over de OV-chipkaart, lopen nog veel individuele reizigers tegen problemen aan. Voor een te grote groep reizigers is reizen duurder en ingewikkelder geworden, constateren de belangenorganisaties. “De onterechte boetes voor vergeetachtige abonnementhouders zijn een illustratie van een OV-chipkaartbeleid waarin de reiziger niet centraal staat”, zo stellen zij.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Vervoerders mogen geen boete meer geven aan abonnementhouders’”

Frans van Landre|19.03.16|10:47

Houders van een abonnement die reeds betaald hebben vallen buiten de werking van Artikel 47 & 48 Besluit personenvervoer 2000. Deze artikelen zijn bedoeld voor reizigers ‘op saldo’ die nog moeten betalen. Leidend is artikel 44 (Bp2000) dat bepaald dat ieder die zich in het openbaar vervoer verplaatst betaald moet hebben conform de prijs die daarvoor staat. Voldoet de reiziger (op saldo of met een abonnement)aan deze voorwaarde dan kan geen sprake meer zijn van een boete op grond van artikel 48.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.