Bedrag ‘verdiend’ wegens niet-uitchecken moet omlaag

Het bedrag dat OV-bedrijven overhouden omdat reizigers vergeten uit te checken “moet stevig naar beneden”. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu gezegd tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Volgens de staatssecretaris mag het percentage van de reizen waarbij niet wordt uitgecheckt niet hoger zijn dan één procent. Momenteel is dat nog 1,7 procent.

Vervoerders verdienden vorig jaar ongeveer 16 miljoen euro aan reizigers die vergeten uit te checken, zo bleek uit onderzoek dat onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) uitvoerde. Het NOVB wilde het geld ten goede laten komen aan de reiziger. Volgens reizigersorganisaties gebeurt dat nog te weinig.

De 16 miljoen euro is 0,8 procent van de totale reizigersopbrengsten. Het aantal gemiste keren dat reizigers vergeten uit te checken is wel flink afgenomen sinds de introductie van de OV-chipkaart.

Maatregelen

D66 vindt dat de vervoerders te weinig haast maken met het oplossen van het probleem. Het voorstel van de SP om het ‘vergeten’ geld weg te halen bij de vervoerders om ze daarmee te prikkelen snel tot een oplossing te komen, kreeg geen bijval van de staatssecretaris. Volgens de bewindsvrouw zijn er al maatregelen genomen die reizigers in staat stellen sneller hun geld terug te vragen. Ook is de termijn waarin ze hun geld kunnen terugvragen verlengd tot zes maanden.

Reizigers die vergeten uit te checken, raken de borgsom op hun OV-chipkaart kwijt. Dit bedrag kan variëren van vier euro in het bus-, metro en tramvervoer tot twintig euro bij NS. Het teveel betaalde bedrag kan worden teruggevraagd bij de vervoerders. Voorlopig is daar nog een apart formulier voor nodig bij iedere vervoerder. Volgens NS moet het binnenkort ook mogelijk zijn via de Reisplanner-app van het bedrijf een vergeten uitcheck te corrigeren en het bedrag terug te krijgen.

Zelf fout herstellen

NS begint tevens een proef waarbij reizigers die zijn vergeten uit te checken, binnen een paar dagen een e-mail ontvangen die hen daarop wijst. De reiziger kan dan zelf de fout herstellen. De dienst is onderdeel van NS Extra, een programma waarmee reizigers ook punten kunnen sparen voor afgelegde treinkilometers. Om mee te doen moeten reizigers wel bereid zijn hun reisinformatie met NS te delen.

NS en Connexxion starten op de Valleilijn (de trein/buslijn Amersfoort-Ede/Wageningen-Wageningen busstation) een pilot waarbij een reiziger die tijdens een treinreis overstapt van de ene op de andere vervoerder niet meer tussentijds hoeft in- en uit te checken. Verder beloofden vervoerders eerder al paaltjes bij te plaatsen en indien nodig verplaatsen zodat reizigers minder makkelijk een paaltje ‘missen’.

Investeringen

De Telegraaf meldt dat de app James (tegenwoordig bekend als OV Butler) verdwijnt. Dit was een app waarmee reizigers makkelijker geld terug kunnen vragen wanneer ze zijn vergeten uit te checken. Door aanpassingen aan de website van TransLink Systems zouden de makers investeringen moeten doen, maar daar hebben ze het geld niet voor.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.