Sluiten OV-chippoortjes Amsterdam Zuid leidt tot onnodig vaak inchecken

Door op station Amsterdam Zuid gesloten OV-chippoorten te plaatsen, zullen reizigers die hier willen overstappen van tram naar bus vanaf dat moment vier keer langs een OV-chipapparaat moeten. Station Amsterdam Zuid is namelijk een doorloop waarmee reizigers van de tramhaltes aan de ene kant naar de de bushaltes aan de andere kant kunnen komen. Zo vaak in- en weer uitchecken is voor een zogenaamd overstapstation veel te lastig, zo vindt de Reizigers Advies Raad (RAR). 

In de RAR, zitten afgevaardigden van Rover, het stadsvervoerbelang, de ASVA studenten organisatie, de ouderenbonden en Cliëntenbelang Amsterdam. Zij mogen advies geven over het bestemmingsplan van het nieuwe station Amsterdam Zuid, dat de komende jaren verbouwd moet worden. Het station moet een nieuw knooppunt in Amsterdam worden waar veel mensen overstappen en één van de drukste stations in Nederland.

Doorgang station

Juist daarom kunnen de poortjes niet worden gesloten, is de mening van de RAR. Op een overstapstation behoren reizigers niet zoveel hinder te ondervinden als ze van voertuig willen wisselen. Dit probleem wordt veroorzaakt omdat de bushaltes aan de noordkant van het stationsgebouw komen, terwijl de tramhaltes aan de zuidkant van het station arriveren en weer vertrekken. De reizigers moeten dus door het station lopen om aan de andere kant te komen.

Maar wanneer het station wordt afgesloten door middel van OV-chippoorten, moeten reizigers die een overstap maken eerst uitchecken in de bus, hierna moeten ze in- en weer uitchecken om door het station te kunnen lopen en uiteindelijk kunnen ze weer inchecken in de tram. De RAR vindt dit een slechte ontwikkeling, omdat het knooppunt juist meer gemak en comfort zou moeten opleveren. De adviesraad wil dat de stadsregio Amsterdam een andere oplossing verzint.

Compact overstapknooppunt

Volgens de adviesraad maakt zo’n situatie het reizen met name voor mensen met een (visuele) beperking veel te lastig maken. De leden in de adviesraad zeggen het geen probleem te vinden dat de bus- en tramhaltes aan verschillende van kanten van het station worden geplaatst, maar door de sluiting van de OV-chippoorten zou een onacceptabele situatie ontstaan. ”De oplossing die nu wordt voorgesteld zet de openbaar vervoer-reiziger tien jaar terug. Dit kan echt niet”, aldus de Reizigers Advies Raad.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Sluiten OV-chippoortjes Amsterdam Zuid leidt tot onnodig vaak inchecken”

Floris Busscher|20.04.16|05:01

Het inchecken is geen probleem, maar het feit dat er 20 euro bij de NS afgeboekt wordt. Dat is het probleem. Je krijgt het bij uitchecken wel weer terug, maar het moet er wel op staan. Of het wordt bij automatisch opladen er gewoon opgezet terwijl het niet nodig is. Dat vind ik het probleem. Voor mensen met kortingsproducten op hun kaart is het overigens maar 10 euro!

Evert Bouws|21.04.16|22:05

Momenteel zijn op dit station gesloten poortjes van en naar de perrons, zowel van de treinen als van de metro, maar de doorloop is vrij. Waarom zou de gehele doorgang moeten worden afgesloten? Die gekkigheid heeft men gelukkig weer teruggedraaid op station Bijlmer-Arena, waar nu ook gesloten poortjes zijn voor de perrons afzonderlijk, terwijl de hal algemeen toegankelijk is. En overigens ben ik van mening, dat de poortjes op het Amstelstation moeten verdwijnen; teveel mensen gaan er in de fout.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.