RET: cash betalingen vooral door vergeten OV-kaart of te laag saldo

Een groot deel van alle reizigers dat in de bus of tram van de RET met contant geld voor zijn reis betaalt, heeft wel degelijk een OV-chipkaart. Deze reizigers moeten echter noodgedwongen betalen met cash, omdat ze de kaart zijn vergeten, de kaart verlopen is of omdat het saldo ontoereikend is. Dit laat RET-directeur Pedro Peters weten.  

De RET heeft onderzocht waarom mensen nog regelmatig met contant geld betalen, terwijl het reizen op een OV-chipkaart beduidend goedkoper is. Het bleek dat slechts 30 procent van alle reizigers die met contant geld betalen, echt geen OV-chipkaart had. Voor deze reizigers is de aanschafprijs voor een OV-chipkaart te hoog. Anderen kunnen het abonnement of het saldo vooraf niet ineens betalen, zelfs al is de reiziger hiermee uiteindelijk goedkoper uit.

Contant geld OV

Nu overvallen in de bussen steeds vaker voorkomen, wordt de roep steeds luider om contant geld volledig uit de bussen te weren. Maar dit besluit kan volgens RET niet van de ene of de andere dag genomen worden, omdat er nog steeds behoorlijk wat mensen cash geld gebruiken. Bij de RET wordt jaarlijks nog steeds voor ongeveer 7 miljoen euro aan contante betalingen gedaan.

Om die reden is RET voorlopig nog niet van plan om in de voertuigen al het contante geld te gaan weren. “Dagelijks betalen er nog duizenden mensen met contant geld voor hun kaartje”, aldus Peters. “We mogen niet vergeten dat we een dienstverlenend bedrijf zijn en dat dat gewoon goede klanten zijn. Het zijn slechts enkelingen die ons met dit probleem opzadelen.”

Aanschafprijs chipkaart

Reizigersverenigingen, politieke partijen en de ombudsman voor het OV, het OV loket, stimuleren vervoerders en overheden al langer om actie te ondernemen tegen de hoge kosten die verbonden zijn aan de aanschaf en het gebruik van een OV-chipkaart. Zij merkten al eerder dat de hoge initiële kosten voor verschillende personen een drempel vormen om gebruik te maken van de OV-chipkaart.

De vervoerders zetten momenteel vooral in op nieuwe betaalmogelijkheden, waaronder in- en uitchecken met je bankpas of creditcard of betalen via je smartphone. “Dat zorgt ervoor dat we straks voor tweederde van de contante betalers goede alternatieven in petto hebben”, aldus Peters. “Kwestie van samenwerking tussen vervoerbedrijven, overheden en banken.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “RET: cash betalingen vooral door vergeten OV-kaart of te laag saldo”

Evert Bouws|14.09.16|23:45

Ja ja, de klant heeft het weer gedaan. Zijn ze even slordig om de OV-chipkaart te vergeten resp. vergeten saldo te laden. Het aantal reizigers in het OV neemt door alle maatregelen om de OV-chipkaart exclusief te maken eerder af dan toe. Je zou het niet zeggen met de geconstateerde groei van het aantal reiziger-kilometers, maar veel mensen hebben ondertussen wel afgehaakt, omdat ze geen zin hebben om met het chipkaart-circus mee te doen. Echte groei zit er niet meer in.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.