OV-chipkaart, NOVB

ACM onderzoekt machtspositie Translink

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is momenteel bezig met een onderzoek naar Translink. De mededingingsautoriteit wil uitvinden of het bedrijf achter de OV-chipkaart misbruik maakt van haar economische machtspositie. Deze week werd bekend dat Translink 55 miljoen euro winst heeft gemaakt.

Hoewel pas dinsdag bekend werd dat het bedrijf tussen 2011 en 2015 zo veel winst heeft gemaakt, is het onderzoek van ACM al enkele maanden gaande. De toezichthouder is op eigen initiatief gestart met dit onderzoek naar Translink.

Monopolitiepositie

ACM wil de financiële huishouding van Translink onder de loep nemen en bekijken hoe de geldstromen binnen dit bedrijf lopen. Daarvoor wordt eerst bekeken of Translink een economische machtspositie heeft. Dit is op zich niet verboden, maar ACM zal daarna bekijken of er misbruik wordt gemaakt van die machtspositie. Hoe lang dit onderzoek nog zal duren en de aard van het onderzoek, wil de mededingingsautoriteit nog voor zich houden.

Translink legde als reactie op het nieuws over de 55 miljoen euro winst uit, dat dit positieve resultaat over 2011 en 2015 is gebruikt om de OV-bedrijven terug te betalen. Die hebben namelijk geld geïnvesteerd in Translink, toen het bedrijf in de beginjaren nog verlies maakte. Ook zijn er met dit geld verbeteringen voor de reiziger doorgevoerd, zoals de verbetering van de website en het mogelijk maken van inchecken met de telefoon en bankpas.”

Winstoogmerk

De reizigersorganisaties en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu willen dat het geld dat Translink verdient ten goede komt van de reizigers. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de OV-chipkaart goedkoper te maken. Een OV-chipkaart kost 7,50 en is maar vijf jaar geldig. Veel te kort, vinden consumentenorganisaties. Translink laat overigens weten geen winstoogmerk te hebben en dat de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.