Anne Hettinga, directeur Arriva

Arriva-topman: minister moet beslissen over een betaalsysteem voor OV

De nieuwe minister die zich bezig gaat houden met het openbaar vervoer moet een knoop doorhakken over het enkelvoudig in- en uitchecken en de realisatie van één betaalsysteem in het Nederlandse OV. Dit vindt Anne Hettinga, directeur van Arriva. “We komen er als vervoerders onderling niet uit”, vertelt Hettinga. “Laat de nieuwe minister maar snel voorschrijven hoe we dit moeten oplossen.”

In een interview met het Dagblad van het Noorden, vertelde de directeur dit weekend hoe Arriva circa 50 OV-palen op stations in Groningen gaat vervangen, maar dat hierbij het automatiseringssysteem van Arriva gehandhaafd wordt, terwijl de topman liever meteen was overgestapt op een systeem dat ook door andere vervoerders gebruikt wordt.

Single check-in/check-out

Hettinga zegt in het interview een groot voorstander te zijn van één betaalsysteem voor alle vervoerders, maar dat het nog niet mogelijk is om over te stappen op zo’n systeem. Het oude systeem is namelijk nog niet afgeschreven en de vervoerders slagen er samen niet in om een oplossing te realiseren. Daarom hoopt hij dat de nieuwe minister – na de formatie van het kabinet – hiermee aan de slag gaat.

Op die manier kan de single check-in/check-out worden gerealiseerd; een onderwerp dat nu heel erg speelt. Onlangs nog kreeg Arriva van reizigers de wind van voren, omdat zij voor een reis tussen Groningen en Friesland flink duurder uit zijn, sinds Arriva in Friesland het vervoer heeft overgenomen van Qbuzz. De concessies Groningen en Friesland overlappen elkaar, maar de dagkaarten van Arriva zijn niet geldig bij Qbuzz. Daardoor moeten reizigers nu meer betalen voor dezelfde rit.

Tariefstelling

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper zegt de onvrede van reizigers te begrijpen en erg vervelend te vinden. Ze vindt het dan ook belangrijk dat concessieverleners en concessiehouders met elkaar in overleg te gaan, zodat de tariefstellingen in Nederland beter op elkaar aansluiten en zodat de single check-in/check-out zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Niet alleen in het noorden, maar in heel Nederland.

De vervoerders zijn overigens wel bezig met de realisatie van het enkelvoudig inchecken, maar er zijn nogal wat hindernissen te nemen. Connexxion en NS voeren weliswaar nu samen een pilot uit met het enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn, maar ACM heeft de pilot louter goedgekeurd voor 12 maanden. Zelfs als de pilot op de Valleilijn succesvol wordt, is het nog een uitdaging om die na die 12 maanden verder uit te rollen. Het is een mogelijkheid dat hiervoor een wetsaanpassing nodig is.

Nieuwe betaalmethoden

Hettinga is bovendien van mening dat vervoerders hun ogen niet mogen sluiten voor de komst van nieuwe betaalmethoden, met name omdat de OV-chipkaart volgens hem alweer gedateerd is. Betalen met smartphone of bankkaart moet dus zo spoedig mogelijk realiteit worden, vindt de directeur. Arriva beproefde het betalen met de bankkaart zelf al in 2013. De invoering van nieuwe betaalmethoden is ook iets waarmee de coöperatie van vervoerders zich al ruim een jaar bezighoudt.

In 2015 startte de eerste proef met inchecken via een app op de smartphone van de reizigers en ook inchecken via een digitaal ticket is nu mogelijk. De verwachting is dat binnenkort ook inchecken met een plastic bankkaart mogelijk zal worden en dit zal opgevolgd worden door inchecken met een virtuele bankkaart die op de telefoon is geladen en uiteindelijk het zogenaamde BeIn-BeOut. Dit laatste is echter nog ver weg.

Dit zorgt nog wel voor enkele uitdagingen. Zo moeten alle betrokken partijen overleggen en onderhandelen, om er in ieder geval voor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan en te zorgen dat alle partijen tevreden zijn. Tevens worstelt de coöperatie met het managen van de verwachtingen van zowel reizigers, als media en overheid. Als laatste moeten de resources en het geld om om deze nieuwe betaalmethodes mogelijk te maken strategisch ingezet worden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva-topman: minister moet beslissen over een betaalsysteem voor OV | OVPro.nl
Anne Hettinga, directeur Arriva

Arriva-topman: minister moet beslissen over een betaalsysteem voor OV

De nieuwe minister die zich bezig gaat houden met het openbaar vervoer moet een knoop doorhakken over het enkelvoudig in- en uitchecken en de realisatie van één betaalsysteem in het Nederlandse OV. Dit vindt Anne Hettinga, directeur van Arriva. “We komen er als vervoerders onderling niet uit”, vertelt Hettinga. “Laat de nieuwe minister maar snel voorschrijven hoe we dit moeten oplossen.”

In een interview met het Dagblad van het Noorden, vertelde de directeur dit weekend hoe Arriva circa 50 OV-palen op stations in Groningen gaat vervangen, maar dat hierbij het automatiseringssysteem van Arriva gehandhaafd wordt, terwijl de topman liever meteen was overgestapt op een systeem dat ook door andere vervoerders gebruikt wordt.

Single check-in/check-out

Hettinga zegt in het interview een groot voorstander te zijn van één betaalsysteem voor alle vervoerders, maar dat het nog niet mogelijk is om over te stappen op zo’n systeem. Het oude systeem is namelijk nog niet afgeschreven en de vervoerders slagen er samen niet in om een oplossing te realiseren. Daarom hoopt hij dat de nieuwe minister – na de formatie van het kabinet – hiermee aan de slag gaat.

Op die manier kan de single check-in/check-out worden gerealiseerd; een onderwerp dat nu heel erg speelt. Onlangs nog kreeg Arriva van reizigers de wind van voren, omdat zij voor een reis tussen Groningen en Friesland flink duurder uit zijn, sinds Arriva in Friesland het vervoer heeft overgenomen van Qbuzz. De concessies Groningen en Friesland overlappen elkaar, maar de dagkaarten van Arriva zijn niet geldig bij Qbuzz. Daardoor moeten reizigers nu meer betalen voor dezelfde rit.

Tariefstelling

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper zegt de onvrede van reizigers te begrijpen en erg vervelend te vinden. Ze vindt het dan ook belangrijk dat concessieverleners en concessiehouders met elkaar in overleg te gaan, zodat de tariefstellingen in Nederland beter op elkaar aansluiten en zodat de single check-in/check-out zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Niet alleen in het noorden, maar in heel Nederland.

De vervoerders zijn overigens wel bezig met de realisatie van het enkelvoudig inchecken, maar er zijn nogal wat hindernissen te nemen. Connexxion en NS voeren weliswaar nu samen een pilot uit met het enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn, maar ACM heeft de pilot louter goedgekeurd voor 12 maanden. Zelfs als de pilot op de Valleilijn succesvol wordt, is het nog een uitdaging om die na die 12 maanden verder uit te rollen. Het is een mogelijkheid dat hiervoor een wetsaanpassing nodig is.

Nieuwe betaalmethoden

Hettinga is bovendien van mening dat vervoerders hun ogen niet mogen sluiten voor de komst van nieuwe betaalmethoden, met name omdat de OV-chipkaart volgens hem alweer gedateerd is. Betalen met smartphone of bankkaart moet dus zo spoedig mogelijk realiteit worden, vindt de directeur. Arriva beproefde het betalen met de bankkaart zelf al in 2013. De invoering van nieuwe betaalmethoden is ook iets waarmee de coöperatie van vervoerders zich al ruim een jaar bezighoudt.

In 2015 startte de eerste proef met inchecken via een app op de smartphone van de reizigers en ook inchecken via een digitaal ticket is nu mogelijk. De verwachting is dat binnenkort ook inchecken met een plastic bankkaart mogelijk zal worden en dit zal opgevolgd worden door inchecken met een virtuele bankkaart die op de telefoon is geladen en uiteindelijk het zogenaamde BeIn-BeOut. Dit laatste is echter nog ver weg.

Dit zorgt nog wel voor enkele uitdagingen. Zo moeten alle betrokken partijen overleggen en onderhandelen, om er in ieder geval voor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan en te zorgen dat alle partijen tevreden zijn. Tevens worstelt de coöperatie met het managen van de verwachtingen van zowel reizigers, als media en overheid. Als laatste moeten de resources en het geld om om deze nieuwe betaalmethodes mogelijk te maken strategisch ingezet worden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.