OV-chipkaart, systeem, inchecken

NOVB blijft nog zeker 2 jaar bestaan

Gepubliceerd op 12-05-2017 om 11:45

Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft besloten het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in ieder geval met twee jaar te verlengen. Na die twee jaar zal er opnieuw geëvalueerd worden en dan kan er indien gewenst weer een nieuwe periode overwogen worden. Dat heeft de ambtsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Alle betrokken partijen hebben aangegeven tevreden te zijn over de werkzaamheden en resultaten van het NOVB over de afgelopen vier jaar.

In het NOVB werken de vervoerders, overheden en reizigersorganisaties samen aan vraagstukken die concessie-overschrijdend spelen en dus niet individueel te regelen zijn. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de OV-chipkaart en de toekomstige manieren van betalen in het OV.

Verhoudingen bestuurlijk overleg en directeurenoverleg

De verhouding tussen het Bestuurlijk overleg en het directeurenoverleg wordt overigens gewijzigd; iets waar partijen ook op hebben aangedrongen. Het bestuurlijk overleg kan voor- en achteraf zijn rol pakken, terwijl het directeurenoverleg verantwoordelijk wordt voor het uitvoerende werk. Dit betekent dat het bestuurlijk overleg de rol krijgt van opdrachtgever en het directeurenoverleg de rol van opdrachtnemer. Verder willen consumentenorganisaties hun adviesrol binnen het NOVB uitbreiden.

Voorafgaand aan het besluit van Dijksma hebben de voorzitters van het NOVB een evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van het NOVB. Daaruit is onder meer gebleken dat partijen graag willen dat IenM haar positie scherper stelt en in die functie een heldere, bestuurlijke opdracht geeft aan het NOVB voor de komende paar jaar.

Betrokken in het OV-beraad stellen voor dat het NOVB aan de slag gaat met alle verschillende visies voor de toekomst van het OV. Onder andere de stadsvervoerders en NS, Rover en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben onlangs een rapport gemaakt over het OV over enkele tientallen jaren. Het NOVB zou deze visies bij elkaar kunnen brengen en aan de slag kunnen met actiepunten hieruit, die zich specifiek richten op de OV-chipkaart en concessie-overschrijdende vraagstukken.

NOVB

Het NOVB werd in 2013 voor vier jaar ingesteld en moest het gebruiksgemak van de OV-chipkaart verbeteren. Dijksma zegt de steeds hoger wordende waardering van de OV-chipkaart in de OV-Klantenbarometer te zien als een stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg. Toekomstige uitdagingen voor dit beraad zijn het nieuwe betalen in het OV, de uitrol van single check in/check-out, het gebruik en beheer van data, de sociale veiligheid en het mogelijke onderbrengen van het OV-studentenreisproduct bij de NOVB.

Dijksma laat verder weten dat het NOVB ook al bezig is met enkele suggesties die vorig jaar zijn gedaan door Tweede Kamerlid Duco Hoogland. Enkele van die suggesties zijn volgens de vervoerders al doorgevoerd. Twee suggesties zijn opgenomen in de werkagenda, namelijk de hoge aanschafkosten voor de OV-chipkaart en een makkelijkere manier om het saldo op een OV-chipkaart terug te storten. De laatste twee suggesties zijn het betalen met je OV-chipkaart voor het parkeren van een fiets op het station en het reizen met veertig procent korting in de daluren. Het eerste heeft de aandacht, maar worden door de vervoerders heel lastig geacht. Voor de tweede suggestie verwijzen naar het dal voordeel abonnement.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.