smart-ov, incheck, smartphone

Duizenden geïnteresseerden in inchecken met smartphone

Duizenden mensen hebben zich maandag aangemeld voor OV-chip mobiel, de apps waarmee ze voortaan kunnen inchecken met een smartphone. De site waar de benodigde apps gedownload konden worden voor deze vorm van OV-betalen die de OV-chipkaart kan vervangen, lag er zelfs een deel van maandag uit. De vervoerders wisten vooraf niet hoeveel interesse ze konden verwachten, maar noemen de belangstelling ‘geweldig’.

Nu de coöperatie openbaar vervoerbedrijven de app heeft gelanceerd, kan een kleine groep reizigers vanaf maandag zijn OV-chipkaart thuislaten. In het afgelopen jaar hebben er al enkele andere proeven plaatsgevonden, maar sinds deze week kan een beperkte groep reizigers dus echt betalen via hun mobiele telefoon in treinen, bussen, trams en metro’s.

Hoge aantal aanmeldingen

Daar was zoveel interesse voor dat de website het hoge aantal aanmeldingen niet aan kon. Daardoor werden geïnteresseerden gevraagd het registratieproces later te doorlopen. Tegelijkertijd werden potentiële reizigers ook gemaand om dit proces volledig en op de juiste wijze te doorlopen. In de praktijk volgden lang niet alle reizigers dit proces precies, wat de installatie van het betalen via de smartphone hinderde. “We leren nu meer na één dag dan in de afgelopen weken”, legt Nicky Janssen, woordvoerder van de coöperatie uit.

Door die problemen kon de app ook meteen op stevige kritiek rekenen van gebruikers. Zij kregen het bijvoorbeeld niet voor elkaar om de app te downloaden of klaagden omdat het te lang duurde en over de kosten voor het bellen naar de helpdesk. Dit kwam de beoordeling van de apps in de play store ook niet ten goede. Janssen benadrukt dat het echter van groot belang is dat reizigers het registratieproces zoals beschreven op de website wel precies volgen.

Pas wanneer reizigers alle apps hebben gedownload en zich op de juiste manier hebben geregistreerd, werkt deze alternatieve betaalmethode in het OV namelijk echt. Om dit duidelijk te maken worden alle gebruikers die de app negatief beoordelen persoonlijk benaderd, waarin ze onder meer uitgelegd wordt hoe de app kan worden.

Beperkt aantal reizigers.

Er proberen ook reizigers de app te downloaden die een telefoon of sim-kaart hebben die niet geschikt is of die normaal met een abonnement reizen en dus duurder uit zijn. Dit komt omdat deze manier van reizen nu slechts werkt voor een beperkte groep. Het reizen op een abonnement is via de mobiele telefoon nog niet mogelijk en reizigers moeten ook het automatisch opladen hebben geactiveerd. “De techniek van het installeren van OV-chip mobiel is nieuw en nog volop in ontwikkeling. Omdat het veel voordelen kent, willen we reizigers graag kennis laten maken met deze nieuwe manier van reizen in het OV.”

Om die reden heeft de coöperatie de app nu al gelanceerd en niet gewacht tot iedereen kan betalen met zijn mobiele telefoon. Het is een oplossing voor een kleine groep en de terugkoppeling van de huidige reizigers kan weer gebruikt worden om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Janssen legt uit dat het creëren van deze vorm van betalen, waarbij verschillende vervoerders, telecomaanbieders en Translink betrokken zijn, erg ingewikkeld is. “Het is echt een technologisch hoogstandje.”

Vol tarief

Deze betaalmogelijkheid is voorlopig alleen geldig voor reizigers die precies aan de juiste eisen voldoen. Er kan momenteel louter vol tarief worden gereisd, niet alleen telecomabonnementen zijn hiervoor geschikt en de reiziger moet ook de juiste smartphone bezitten. Op een later moment zal een reizigers ook zelf saldo via de OV-chip mobiel op de app kunnen laden en kunnen er abonnementen worden toegevoegd.

Er kunnen momenteel wel degelijk enkele reisproducten geladen worden op de smartphone. Het gaat dan om de Klassewissel, Samenreiskorting, Dagkaart Fiets, Dagkaart Hond en toeslagen voor IC direct en ICE van NS. Dit is mogelijk omdat deze producten niet persoonsgebonden zijn. Maar alle andere reisproducten, zoals een maandabonnement of studentenreisproduct, kunnen nog niet op OV-chip mobiel gezet worden.

Meer mogelijkheden

Om te reizen op een mobiele telefoon is een android smartphone nodig met een NFC-chip. Apple doet dus nog steeds niet mee. Ook kan alleen gereisd worden op een telefoonabonnement van Vodafone, KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom. De reizigers die hiervoor in aanmerking komen, dienen enkele apps te downloaden via de site van de ov-chipkaart. De app geeft aan of de reiziger is ingelogd, wat de reizigers saldo is en een overzicht van alle gemaakte reizen en geeft een herinnering dat de reiziger moet uitchecken. De app is nu gratis – op 0,01 cent via IBAN voor het automatisch opladen na – maar op een later moment zal die wel geld gaan kosten. Hierbij gaat het om “jaarlijks een klein bedrag”.

De OV-bedrijven benadrukken er samen met telecomaanbieders en Translink hard aan te werken om meer mogelijkheden van OV-chip mobiel te introduceren. Dan kunnen ook reizigers met andere telefoonabonnementen hiervan gebruikmaken en reizigers met een abonnement met hun mobiele telefoon reizen. Bovendien blijven de vervoerders werken aan de mogelijkheid om te betalen met een bankkaart. Dat moet dit jaar realiteit worden bij de metro’s van de RET en de trams van de HTM.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Duizenden geïnteresseerden in inchecken met smartphone”

Tim Bronsgeest|30.06.17|20:44

Wederom zeer omslachtig. Niet gewoon een app downloaden en dan via auto incasso betalen maar een heel registratie proces. Hoe moeilijk is het om een simpel betaal optie neer te zetten die niet provider afhankelijk is.

En hoezo hadden ze de drukte niet verwacht. Een vrij logisch idee. Iedereen heeft zijn telefoon bij. Nu hoef je niet nog een kaart mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.