Digitale kaartje van HTM al 19.000 keer verkocht

De Haagse vervoerder HTM noemt de invoering van het digitale ritkaartje een succes. Het digitale kaartje is een alternatief voor reizigers die geen OV-chipkaart hebben of papieren kaartje willen kopen, maar wel een smartphone bezitten. Tevens is dit digitale kaartje handig voor vervoerders, omdat dit resulteert in minder contant geld op de bussen.

Volgens de Haagse stadsvervoerder is het kaartje sinds de introductie afgelopen maart al bijna 19.000 keer verkocht. Dit digitale kaartje kan gebruikt worden voor het reizen met tram en bus. Een kleine 8000 daarvan waren kinderkaartjes.

Grote groepen

Een van de voordelen van dit digitale kaartje is dat grotere groepen samen op één smartphone kunnen reizen met verschillende digitale kaartjes. HTM wilde met dit ticket tegemoet komen aan de vraag om groepen kinderen – die gewoonlijk geen smartphone hebben – gemakkelijk onder begeleiding te kunnen laten reizen. Daarnaast is dit een gemakkelijke oplossing voor reizigers die geen chipkaart bezitten of willen aanschaffen.

Het digitale kaartje voorkomt ook dat reizigers een verkoopadres moeten bezoeken om een papieren kaartje te kopen, omdat ze het kaartje via de app op hun smartphone kunnen laden. De digitale kaart heeft dezelfde prijs als een papieren kaartje en zodra het kaartje gekocht is, is er geen internet meer nodig tijdens het reizen.

Digitale tickets

Het succes van digitale kaartjes voor het openbaar vervoer, is overigens ook bij andere vervoerders merkbaar. Begin dit jaar meldde NS nog dat het aantal gebruikers van een mobiel ticket snel toeneemt. Enkele streekvervoerders bieden ook digitale kaartjes aan via een eigen app en voormalig RET-directeur Pedro Peters zei in zijn nieuwjaarsspeech begin dit jaar het betalen via een barcode te willen realiseren.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.