OV-chippoortjes, Breda Centraal Station

‘Voor eind 2017 passeert 90% treinreizigers een gesloten poortje’

Nog voor dit jaar ten einde loopt, zal het overgrote deel van alle treinreizigers voor zijn treinreis een gesloten OV-poortje passeren. In de komende maanden sluit NS de laatste 342 toegangspoortjes, onder andere op Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. “Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers”, vertelt Hans Peters, commercieel directeur van NS.

Op dit moment zijn er ruim 70 stations afgesloten met de toegangspoortjes, die alleen te openen zijn door een geldig vervoersbewijs. NS startte hiermee in 2014 om de veiligheid te verbeteren voor zowel medewerkers als andere reizigers. De spoorvervoerder heeft ervaren dat reizigers door de sluiting van de poortjes de veiligheid op het station positiever waarderen. Op stations met gesloten poortjes voelt 89 procent van alle reizigers zich veilig; op niet afgesloten stations is dit maar 79 procent.

Toegangspoortjes

Er zijn nog steeds een flink aantal stations die niet zijn afgesloten, want van de ruim 400 stations is nog geen kwart alleen bereikbaar via toegangspoortjes. Maar aan het einde van dit jaar zijn alle grote stations afgesloten, waardoor gemiddeld 90 procent van alle reizigers een gesloten poortje passeert tijdens zijn reis. “We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes. Het is immers ook een effectief middel om niet te vergeten in- of uit te checken”, aldus Peters.

NS benadrukt dat deze laatste fase – waarin drie grote stations afgesloten worden – niet alleen het meest belangrijk, maar ook het meest complex is. “We pakken dit zorgvuldig aan, het vergt maatwerk want ieder station heeft zijn eigen dynamiek en inrichting.” Om te zorgen dat het sluiten van de poortjes goed verloopt, gaan de poortjes in eerste instantie een paar dagen dicht als proef. Wanneer dit goed verloopt, volgt in de maanden daarna de definitieve sluiting.

Tot nog toe is Rotterdam Centraal het grootste station dat al volledig is afgesloten. Hier zijn de toegangspoorten al gesloten sinds mei 2015. In totaal zijn er op dit moment in Nederland 1451 OV-poortjes geplaatst. Daarvan zijn er al 1109 dicht, verspreid over 71 stations in heel Nederland. Overigens zijn sinds eind september 2016 alle poortjes tussen 23.15 uur en 7.00 uur al gesloten.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Voor eind 2017 passeert 90% treinreizigers een gesloten poortje’”

Adamma22|26.09.17|12:47

OV-poortjes op Den Haag CS bij sporen 8/9 en 10/11 zijn gruwelijk onhandig geplaatst. Reiziger kan niet meer vanuit bv. Voorschoten/Mariahoeve/NOI naar Utrecht reizen zonder eerst uit- en inchecken. Gemakkelijke NS naar NS overstap onmogelijk gemaakt. Poortjes bij sporen 1 t/m 7 staan veel gemakkelijker. Waarom die andere poortjes niet? Op Utrecht CS en Amsterdam CS staan die poortjes veel beter opgesteld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Voor eind 2017 passeert 90% treinreizigers een gesloten poortje’ | OVPro.nl
OV-chippoortjes, Breda Centraal Station

‘Voor eind 2017 passeert 90% treinreizigers een gesloten poortje’

Nog voor dit jaar ten einde loopt, zal het overgrote deel van alle treinreizigers voor zijn treinreis een gesloten OV-poortje passeren. In de komende maanden sluit NS de laatste 342 toegangspoortjes, onder andere op Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. “Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers”, vertelt Hans Peters, commercieel directeur van NS.

Op dit moment zijn er ruim 70 stations afgesloten met de toegangspoortjes, die alleen te openen zijn door een geldig vervoersbewijs. NS startte hiermee in 2014 om de veiligheid te verbeteren voor zowel medewerkers als andere reizigers. De spoorvervoerder heeft ervaren dat reizigers door de sluiting van de poortjes de veiligheid op het station positiever waarderen. Op stations met gesloten poortjes voelt 89 procent van alle reizigers zich veilig; op niet afgesloten stations is dit maar 79 procent.

Toegangspoortjes

Er zijn nog steeds een flink aantal stations die niet zijn afgesloten, want van de ruim 400 stations is nog geen kwart alleen bereikbaar via toegangspoortjes. Maar aan het einde van dit jaar zijn alle grote stations afgesloten, waardoor gemiddeld 90 procent van alle reizigers een gesloten poortje passeert tijdens zijn reis. “We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes. Het is immers ook een effectief middel om niet te vergeten in- of uit te checken”, aldus Peters.

NS benadrukt dat deze laatste fase – waarin drie grote stations afgesloten worden – niet alleen het meest belangrijk, maar ook het meest complex is. “We pakken dit zorgvuldig aan, het vergt maatwerk want ieder station heeft zijn eigen dynamiek en inrichting.” Om te zorgen dat het sluiten van de poortjes goed verloopt, gaan de poortjes in eerste instantie een paar dagen dicht als proef. Wanneer dit goed verloopt, volgt in de maanden daarna de definitieve sluiting.

Tot nog toe is Rotterdam Centraal het grootste station dat al volledig is afgesloten. Hier zijn de toegangspoorten al gesloten sinds mei 2015. In totaal zijn er op dit moment in Nederland 1451 OV-poortjes geplaatst. Daarvan zijn er al 1109 dicht, verspreid over 71 stations in heel Nederland. Overigens zijn sinds eind september 2016 alle poortjes tussen 23.15 uur en 7.00 uur al gesloten.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Voor eind 2017 passeert 90% treinreizigers een gesloten poortje’”

Adamma22|26.09.17|12:47

OV-poortjes op Den Haag CS bij sporen 8/9 en 10/11 zijn gruwelijk onhandig geplaatst. Reiziger kan niet meer vanuit bv. Voorschoten/Mariahoeve/NOI naar Utrecht reizen zonder eerst uit- en inchecken. Gemakkelijke NS naar NS overstap onmogelijk gemaakt. Poortjes bij sporen 1 t/m 7 staan veel gemakkelijker. Waarom die andere poortjes niet? Op Utrecht CS en Amsterdam CS staan die poortjes veel beter opgesteld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.