Translink roept reizigers op om geld terug te vragen

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, spoort reizigers via een campagne aan om het geld op verlopen OV-chipkaarten alsnog terug te vragen. Daarvoor heeft het bedrijf de procedure ook al gemakkelijker gemaakt. Begin dit jaar bleek dat er nog circa 5 miljoen euro stond op verlopen OV-chipkaarten, omdat lang niet alle reizigers dit terugvragen.

Translink richt zich met deze campagne op reizigers die nog een oude kaart hebben liggen waar nog geld op staat. De procedure om dit geld terug te vragen is namelijk nogal ingewikkeld. Als de kaart nog geen jaar verlopen is, kunnen reizigers het bedrag via internet of telefonisch terugvragen. Als de verloopdatum langer dan een jaar terug was, moeten reizigers een formulier invullen en dit met de kaart opsturen naar Translink. Die moeite leken veel mensen niet te nemen.

Campagne

Translink wil reizigers bewegen de stap toch te zetten. “Heel wat mensen hebben een verlopen kaart nog ergens in een keukenla liggen”, aldus directeur Arco Groothedde van Translink. “En velen vergeten het saldo op te vragen, weten niet hoe dat moet of gaan er – tot vandaag logisch – vanuit dat teruggave na een jaar verlopen niet meer kan. Wij willen dat zo veel mogelijk reizigers zo snel en simpel mogelijk hun geld kunnen terugkrijgen.”

Het is sinds maandag 9 oktober ook eenvoudiger om via de telefoon of online geld terug te vragen op kaarten die korter dan een jaar verlopen zijn. “Beide routes heeft Translink flink vereenvoudigd, zodat zoveel mogelijk reizigers weer over dit geld kunnen beschikken.” Reizigers kunnen met behulp van het kaartnummer het uitstaande saldo checken en voordat de verloopdatum verstreken is, attendeert Translink reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart op het binnenkort verlopen van hun kaart. Verder hoeft er vanaf 1 januari niet langer 1 euro betaald te worden voor de teruggave van het saldo.

Goed doel

Translink biedt reizigers tijdens de actie ook de mogelijkheid aan om geld aan een goed doel te schenken. Het overige saldo op de OV-chipkaart wordt dan ingezet voor beter toegankelijk OV voor mensen met een fysieke beperking. Bijvoorbeeld sportclubs en scholen kunnen langer dan een jaar verlopen OV-chipkaarten verzamelen en gebundeld naar Translink te sturen. De opbrengst hiervan is voor de club of school.

Reizigersvereniging Rover is verheugd over de maatregelen die Translink heeft genomen. “Tot nu toe betekent het voor veel reizigers een administratieve rompslomp saldo terug te vragen van een verlopen OV-chipkaart. Veel reizigers doen daarom niet de moeite het resterende saldo terug te vragen en geven het daarmee ongewild cadeau aan de vervoerders. Reden voor Rover om zich afgelopen jaren meerdere malen in te zetten voor een eenvoudige en gratis manier om het restsaldo terug te vragen. Translink komt nu tegemoet aan deze wens.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.