OV-chipkaart, systeem, inchecken

Alert voor vergeten check-out bij alle vervoerders

Voortaan kunnen reizigers bij alle Nederlandse vervoerders een alert krijgen wanneer ze zich na hun OV-reis vergeten uit te checken. Reizigers die zich voor deze alert aanmelden, krijgen bij een gemiste uitcheck per mail hiervan een melding. Zij kunnen op die manier ook gemakkelijk hun geld terugkrijgen.

NS heeft een dergelijke melding al enkele jaren, maar dit gold tot nog toe alleen bij de landelijke spoorvervoerder en voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Nu is het geldig bij alle vervoerders en inzetbaar bij de persoonlijke, anonieme of zakelijke OV-chipkaart.

Instaptarief

Sinds 2015 kunnen reizigers via de website uitcheckgemist.nl het teveel betaalde geld terugkrijgen. Nu is dit aangevuld met een actieve melding. De reiziger krijgt een melding over een gemiste uitcheck, zodra op uitcheckgemist.nl het signaal binnen is van een volgend incheckmoment. De reiziger wordt daarna gevraagd in te vullen bij welke halte of op welk station hij is uitgestapt. Daarop wordt berekend wat deze rit daadwerkelijk heeft gekost. Het teveel betaalde bedrag zet de reiziger vervolgens bij een ophaalautomaat weer terug op zijn kaart.

“We maken het terugvragen nu nog laagdrempeliger. Het is geld van de reiziger, dat terug moet naar de reiziger”, aldus directeur Arco Groothedde, directeur van Translink. Op het moment dat een reiziger vergeet zichzelf weer uit te checken, wordt het volledige instaptarief afgeschreven. Dit is bij bus, tram en metro 4 euro en bij NS 10 of 20 euro, afhankelijk van het reisproduct dat op de chipkaart is geladen. Bij de decentrale treinen gaat het om 10 euro.

4,2 miljoen

Eerder bleek dat vervoerders een flink bedrag overhielden aan gemiste uitchecks. In 2015 was dat nog 4,2 miljoen, al was dat al een forse daling in vergelijking met eerdere jaren. Vervoerders kregen daarop de opdracht van het ministerie om het aantal gemiste check-outs te verminderen, zodat reizigers niet langer een te hoog bedrag voor hun reis moesten betalen.

“Een van de grootste irritaties bij reizigers in het openbaar vervoer is het geld terugvragen bij gemiste uitcheck”, aldus RET-directeur Maurice Unck namens alle vervoerders. “Daarom zijn we blij met deze extra service, waarbij we reizigers niet alleen attenderen op het feit dat ze zijn vergeten uit te checken, maar maken we het ook gemakkelijker om hun geld terug te krijgen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.