OVNL: fusie tussen 9292 en Translink niet aan de orde

OV-chipkaart, NOVB

Vervoerders en de Raden van Commissarissen van 9292 en Translink hebben enige tijd terug gesproken over meer samenwerking tussen de twee bedrijven, maar hebben ook meteen aangegeven dat een fusie tussen de twee niet aan de orde is. Als aandeelhouders en contribuanten mogen de vervoerders, samen met de Raden van Commissarissen, bepalen of er gefuseerd mag worden. Dat laat de voorzitter van de brancheorganisatie OVNL, Pedro Peters, desgevraagd weten.

Vorige week stelde 9292-directeur Stefan Hulman dat de fusie niet door ging. Verschillende media berichtten dat dit zou komen omdat de vervoerders een fusie niet zagen zitten. Volgens Peters is er echter geen sprake van een fusie die niet doorgaat, omdat een fusie voor de aandeelhouders niet aan de orde is geweest.

Samenwerking

Branchevereniging OVNL stelt het belangrijk te vinden dat de twee bedrijven goed met elkaar overweg kunnen. “9292 en Translink werken al goed en intensief samen en dat wordt vanuit de branche van harte toegejuicht.” Maar momenteel hebben de twee bedrijven allebei hun handen vol aan nieuwe ontwikkelingen in de sector. Translink is volop bezig met ontwikkelingen in het OV-betalen en 9292 moet het hoofd bieden aan alle marktontwikkelingen op het gebied van reisinformatie.

Dit zijn belangrijke bewegingen in de sector en reizigers hebben baat bij een goede omgang met die marktontwikkelingen. Daarom moeten de twee bedrijven daar in ieder geval voorlopig alle aandacht aan geven, meent Peters. “Op dit moment zien wij geen meerwaarde in een fusie. Sterker nog, dat zou energie en tijd kosten die beter besteed kan worden aan andere zaken.”

Translink

Translink laat in een reactie weten de ambitie te hebben om nauwer samen te werken met 9292, vanwege de voordelen die dit heeft voor zowel de twee bedrijven als de reizigers. Maar dit hoeft niet te gebeuren door de twee bedrijven onder één dak verder te laten gaan. “We willen meer samenwerken en dan zien we wel waar we met elkaar op uitkomen”, legt Translink-woordvoerder Maarten Bijl uit. Daar blijft het bedrijf achter de OV-chipkaart ook de komende tijd verder aan werken. “We vinden meer samenwerking nog steeds heel wenselijk.”

9292-directeur Stefan Hulman sprak in september vorig jaar in een interview met de Volkskrant over een fusie tussen de reisinformatiedienst 9292 en Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. Hij gaf aan zelf een groot voorstander hiervan te zijn. Ten eerste zou dit voordeliger zijn voor de reiziger en ten tweede ook voor de twee partijen zelf, die die hierdoor efficiënter en dus goedkoper zou kunnen opereren.” In het interview werd ook gemeld dat de vervoerders hier interesse in zouden hebben.

Politiek

In de politiek kwam dit onderwerp aan de orde tijdens het laatste Algemeen Overleg tussen staatssecretaris Stientje van Veldhoven en enkele Tweede Kamerleden. D66-Kamerlid Rob Jetten vroeg de staatssecretaris om extra informatie over de eventuele fusie. Hij gaf aan zich zorgen te maken over de borging van privacy van de reizigersgegevens en de monopoliepositie als 9292 en Translink samen zouden gaan.

De staatssecretaris liet echter ook weten geen kennis te hebben van ‘concrete plannen’ voor deze fusie tussen de twee bedrijven. “Als deze fusie aan de orde is, noemt de heer Jetten terecht een aantal aandachtspunten en daar zal ik dan ook scherp op letten”, beloofde ze wel al aan de Kamer. Peters en Translink erkennen dat het mogelijk is dat op langere termijn een fusie wel aan de orde komt.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.