OV-chippalen, OV-chipkaart, station Tilburg Centraal

NS corrigeerde al half miljoen euro door alert gemiste check-uit

NS heeft sinds halverwege 2016 ongeveer 125.000 keer een herinnering gestuurd aan reizigers vanwege een gemiste check-out. Daarvoor is bovendien circa een half miljoen euro terugbetaald aan reizigers, die door de gemiste check-out eigenlijk te veel geld hadden afgerekend. Via de alert die NS tegenwoordig actief naar reizigers stuurt, kunnen zij gemakkelijk het teveel betaalde geld terugvragen. 

De herinnering aan een gemiste check-out is onderdeel van NS Extra. Daarvoor kan iedere reizigers met een OV-chipkaart zich aanmelden. NS verwacht dat het aantal gebruikers van deze dienst dit jaar zal groeien tot circa 800.000 mensen. Nu hebben 550.000 mensen zich aangemeld.

Miljoenen

In 2014 bleek dat vervoerders flinke bedragen konden ‘opstrijken’ door reizigers die vergaten uit te checken. Het is namelijk zo dat bij een incheck het instaptarief van de OV-chipkaart wordt afgeschreven. Pas bij een uitcheck wordt berekend wat de werkelijke prijs is en wordt het teveel afgeschreven bedrag weer verrekend. Als de reiziger vergeet uit te checken, betaalt hij dus teveel. Daaraan hielden vervoerders in 2014 nog 16 miljoen over.

Door maatregelen daalde dit bedrag in 2015 naar 4,2 miljoen en nog een jaar later besloot NS met deze dienst te komen. Dit was een aanvulling op de website uitcheckgemist.nl, waar reizigers eerder terecht konden om hun geld terug te vragen. Die site werd gelanceerd door het NOVB, nadat bleek dat vervoerders miljoenen overhielden omdat reizigers vergaten uit te checken en het geld hiervoor niet terugvroegen.

In eerste instantie werkte alleen de landelijke spoorvervoerder met deze actieve melding, maar enkele maanden terug werd het landelijk ingevoerd. Zodra op uitcheckgemist.nl een signaal binnenkomt dat de reiziger zich opnieuw heeft ingecheckt, zonder dat een uitcheckmoment is geregistreerd, krijgt hij hiervan een melding. “Een van de grootste irritaties bij reizigers in het openbaar vervoer is het geld terugvragen bij gemiste uitcheck”, aldus RET-directeur Maurice Unck namens alle vervoerders, die lieten weten blij te zijn met extra service.

Oudere check-uit

NS meldt nu ook dat een aantal reizigers een mailbericht mogen verwachten voor een vergeten check-out van langere tijd geleden. Dit komt omdat de registratie van deze gemiste check-uit sinds augustus 2017 niet naar behoren heeft gewerkt bij een groep reizigers waarbij het eindstation automatisch wordt bepaald op basis van het reisgedrag. “Omdat deze groep deelnemers uiteraard recht hebben op correctie, gaat NS komende week dit in orde maken”, aldus de vervoerder. “Het gaat hier totaal om nog eens 15.000 vergeten check-uits.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS corrigeerde al half miljoen euro door alert gemiste check-uit | OVPro.nl
OV-chippalen, OV-chipkaart, station Tilburg Centraal

NS corrigeerde al half miljoen euro door alert gemiste check-uit

NS heeft sinds halverwege 2016 ongeveer 125.000 keer een herinnering gestuurd aan reizigers vanwege een gemiste check-out. Daarvoor is bovendien circa een half miljoen euro terugbetaald aan reizigers, die door de gemiste check-out eigenlijk te veel geld hadden afgerekend. Via de alert die NS tegenwoordig actief naar reizigers stuurt, kunnen zij gemakkelijk het teveel betaalde geld terugvragen. 

De herinnering aan een gemiste check-out is onderdeel van NS Extra. Daarvoor kan iedere reizigers met een OV-chipkaart zich aanmelden. NS verwacht dat het aantal gebruikers van deze dienst dit jaar zal groeien tot circa 800.000 mensen. Nu hebben 550.000 mensen zich aangemeld.

Miljoenen

In 2014 bleek dat vervoerders flinke bedragen konden ‘opstrijken’ door reizigers die vergaten uit te checken. Het is namelijk zo dat bij een incheck het instaptarief van de OV-chipkaart wordt afgeschreven. Pas bij een uitcheck wordt berekend wat de werkelijke prijs is en wordt het teveel afgeschreven bedrag weer verrekend. Als de reiziger vergeet uit te checken, betaalt hij dus teveel. Daaraan hielden vervoerders in 2014 nog 16 miljoen over.

Door maatregelen daalde dit bedrag in 2015 naar 4,2 miljoen en nog een jaar later besloot NS met deze dienst te komen. Dit was een aanvulling op de website uitcheckgemist.nl, waar reizigers eerder terecht konden om hun geld terug te vragen. Die site werd gelanceerd door het NOVB, nadat bleek dat vervoerders miljoenen overhielden omdat reizigers vergaten uit te checken en het geld hiervoor niet terugvroegen.

In eerste instantie werkte alleen de landelijke spoorvervoerder met deze actieve melding, maar enkele maanden terug werd het landelijk ingevoerd. Zodra op uitcheckgemist.nl een signaal binnenkomt dat de reiziger zich opnieuw heeft ingecheckt, zonder dat een uitcheckmoment is geregistreerd, krijgt hij hiervan een melding. “Een van de grootste irritaties bij reizigers in het openbaar vervoer is het geld terugvragen bij gemiste uitcheck”, aldus RET-directeur Maurice Unck namens alle vervoerders, die lieten weten blij te zijn met extra service.

Oudere check-uit

NS meldt nu ook dat een aantal reizigers een mailbericht mogen verwachten voor een vergeten check-out van langere tijd geleden. Dit komt omdat de registratie van deze gemiste check-uit sinds augustus 2017 niet naar behoren heeft gewerkt bij een groep reizigers waarbij het eindstation automatisch wordt bepaald op basis van het reisgedrag. “Omdat deze groep deelnemers uiteraard recht hebben op correctie, gaat NS komende week dit in orde maken”, aldus de vervoerder. “Het gaat hier totaal om nog eens 15.000 vergeten check-uits.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.