OV-chipkaart blijft voorlopig nog 7,50 kosten

Reiziger met OV-chipkaart (Bron: Koester Fotografie)
Koester Fotografie

Reizigers moeten de komende jaren gewoon 7,50 euro blijven betalen voor een nieuwe OV-chipkaart. Weliswaar wordt die relatief hoge aanschafprijs als een hindernis ervaren voor het gebruik van het OV, maar er is nog geen alternatief beschikbaar waarvan alle reizigers kunnen profiteren. Dit schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Het NOVB heeft in de afgelopen tijd verschillende mogelijkheden onder de loep genomen om de aanschafprijs van de OV-chipkaart te verlagen. Maar daaruit is geen acceptabele oplossing gekomen waar alle reizigersgroepen voordeel bij hebben. Daarom is besloten om de komende jaren niets aan te passen aan de prijs van de OV-chipkaart. Omdat dit de steun krijgt van reizigersorganisaties kan de staatssecretaris zich vinden in dit besluit.

Randvoorwaarden

Volgens het NOVB is het verlagen van de aanschafprijs niet zo gemakkelijk. Een lagere prijs mag namelijk niet leiden tot derving bij Translink of bij de vervoerders. Bovendien moet de kostprijs deels worden versleuteld in de OV-tarieven en abonnementen en dat blijkt erg ingewikkeld. Het is namelijk lastig om dit evenredig over alle reizigersgroepen te doen. De kostprijs wordt mede bepaald door materieelkosten, productiekosten, distributiekosten en het verzorgen van de dienstverlening.

Onderzoek van het NOVB heeft uitgewezen dat met name saldoreizigers en reizigers die regelmatig korte afstanden reizen door de stad harder getroffen zullen worden dan incidentele reizigers als de kostprijs verwerkt moet worden in de OV-tarieven. Daar komt nog bij dat er extra geld nodig is om nieuwe processen in te richten binnen Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, en dat de architectuur van de OV-chipkaart moet aangepast worden.

Nieuwe betaalstandaard

De hoop voor een lagere aanschafprijs ligt nu bij de nieuwe technieken. Het NOVB heeft het principe-besluit genomen om uiterlijk in 2023 het systeem achter de OV-chipkaart te vernieuwen, waarbij wordt ingezet op betalen via EMV en barcode. “Ik verwacht dat door de introductie van nieuwe betaalwijzen met verschillende tarief- en abonnementsvormen, het openbaar vervoer voor (potentiële) reizigers aantrekkelijker zal worden”, aldus de staatssecretaris.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “OV-chipkaart blijft voorlopig nog 7,50 kosten”

Aart Roest|18.09.18|15:26

Fijn dat er vele nieuwe mogelijkheden komen om de ritprijs te voldoen. Waar ik zelf echter behoefte aan heb, is iets anders. Ik wil kunnen zien hoe de status op mijn OV-Chipkaart is: ben ik ingecheckt, staat er voldoende saldo op, bij wie ben ik ingechekt, etc. Er zou slechtes een App geschreven hoeven worden met de betekeninissen van de waarden die op de kaart staan. Uitlezen kan, blijkt al met Apps, via NFC op mobiele telefoon. Waar blijft deze mogelijkheid, zonder verdere internetcontacten ?

Aart Roest|18.09.18|14:59

Vorige week in London. Had mijn Oysterkaart uit 2005 bij me. Voor alle zekerheid nagevraagd of deze nog zou werken. Ik werd aangestaard met een blik van: wat haal jij je in je hoofd: Natuurlijk werkt die nog. Ik ging naar de klapdeurtjes en ja hoor, zelfs het al 10 jaar ongewijzigde saldo vescheen en de deurtjes openden zich. En als ik de kaart zou inleveren, krijg ik het statiegeld weer terug… Kom daar in Nederland eens om. Mijn beleving was in ieder geval iets van: ‘gelukkig’ en ‘fijn zo´!

Garnon Nathaniel|18.09.18|13:17

Ik kom nu net uit London en het valt weer op. Individuele reizen zijn niet perse goedkoop. Reizen met tram/bus kosten €1,50 per rit (gratis overstap binnen een uur op tram/bus). Underground, Overground en DLR betaal je voor de zones waar je doorheen reist, met in de spits en zone 1 (centrum) een significant hogere prijs. Voordeel: pricecaps (dag- en weektarief), ook afhankelijk van de gereisde zones. Kan alsnog goedkoop uitvallen dus. En leuker: je kunt met bankpas of creditcard betalen.

Michiel van Bokhorst|18.09.18|11:24

Wachten dus op contactloos betalen.

@Jens: zo gewoon is dat niet. Wie gaat dat betalen dan? OV is al goedkoper dan de auto, maar mensen kijken vaak alleen naar de benzinekosten. (Een deel van de) Automobilisten trek je niet op prijs over de streep, maar met gemak (geen kaart moeten kopen van € 7,50) en kwaliteit (hoge frequentie, goede aansluitingen e.d.).

Jens Mostert|17.09.18|21:16

Het reizen zelf moet gewoon goedkoper.