(Bron: Koester Fotografie)

Consumentenorganisaties stellen 12 eisen aan opvolger OV-chipkaart

De OV-chipkaart mag niet worden afgeschaft tot de opvolger heeft bewezen qua gemak en prijs in ieder geval gelijkwaardig te zijn aan het originele systeem. Bij de overgang naar de OV-chipkaart werd te weinig rekening gehouden met de reiziger en dit zorgde ervoor dat de maatschappelijke acceptatie moeilijker verliep. Daarvoor waarschuwt reizigersorganisatie Rover.

De vervoerders en Translink werken in het NOVB aan de ontwikkeling van nieuwe betaalmiddelen in het OV, zoals betalen via de bankpas en de betaalpas. Volgens Rover liggen hier goede kansen voor een klantvriendelijker betaalsysteem in het OV, maar dan moet de reiziger wel echt centraal worden gesteld en is het belangrijk om pas over te gaan op het nieuwe systeem als dit optimaal werkt.

Manifest

Daarom hebben de consumentenorganisaties in het Locov een manifest opgesteld, met daarin hun verwachtingen voor de opvolger van de OV-chipkaart. In twaalf eisen benadrukken ze aan welke zaken gedacht moet worden vanuit de reiziger. Dit manifest ‘De Reiziger Centraal’ is aangeboden aan vervoerders, het ministerie van IenW en de provincies.

“Er liggen nu kansen om de systeemfouten van de OV-chipkaart recht te trekken en te zorgen voor nieuwe betaalmiddelen waarbij de reiziger echt centraal staat”, stelt Rover-directeur Freek Bos. De eisen van Rover en de andere consumentenorganisaties maken onder meer duidelijk dat nieuwe betaalmiddelen geen extra geld mogen kosten en ze willen bovendien dat het in- en uitchecken per vervoerder tot het verleden gaat behoren.

Voordelen

Rover is overigens wel positief over een nieuw systeem. Dit kan namelijk huidige drempels voor toetreding verlagen en ook zorgen dat het OV gemakkelijker te gebruiken is door incidentele OV-gebruikers. Daarnaast liggen hier kansen voor een intelligente ritprijsberekening en betalingsgerelateerde servicefuncties en voor een daling van de betaalsysteemkosten, omdat er geen eigen betaalmiddel meer hoeft worden uitgegeven en beheerd.

Als dus ook nog wordt gedacht aan belangrijke voorwaarden voor de reiziger, kan het OV aantrekkelijker en beter worden gemaakt. De eisen zijn:

  1. De nieuwe betaalwijzen zijn van meet af aan inclusief, dat wil zeggen: bruikbaar voor iedereen.
  2. De nieuwe betaalwijzen faciliteren alle reizigers minstens even goed, en waar mogelijk beter.
  3. Het aanbod van betaalmogelijkheden in het OV is voor de reiziger inzichtelijk en overzichtelijk.
  4. Single check in check out voor alle reizigers.
  5. De nieuwe betaalwijzen maken het gebruik van het OV niet duurder.
  6. Reizigers zijn bij de algemeen gangbare betaalwijzen in het OV gevrijwaard van aparte kosten bovenop de vervoerprijzen.
  7. Meer integraliteit in tarieven en reisproducten.
  8. Meer integraliteit in verkoopkanalen en dienstverlening over concessiegrenzen heen.
  9. Het nieuwe systeem sluit aan bij de ontwikkeling naar het aanbieden van volledige ketenreizen in één transactie.
  10. De privacy van de reiziger is in het nieuwe systeem goed geregeld.
  11. De OV-bedrijven zorgen voor een gemakkelijke overstap en een ‘zachte landing’ voor de gebruikers van de OV- chipkaart.
  12. De OV-chipkaart wordt niet eerder afgeschaft dan nadat is vastgesteld dat de vervangende betaalwijzen aan de gestelde voorwaarden voldoen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.