Incheckpalen Syntus, Arriva, NS

‘Omchecken in OV is bron van stress en frustratie’

Het verplichte ‘omchecken’ bij een overstap tussen spoorvervoerders is voor reizigers vaak stressvol. Sommige reizigers missen daardoor hun overstap en ze worden financieel benadeeld. Bijna een jaar nadat vervoerders in NOVB-verband hebben besloten om geen werk te maken van het enkelvoudig inchecken, blijkt deze kritiek uit een enquête van reizigersorganisatie Rover. 

Vervoerders hebben gekeken naar de mogelijkheid om het enkelvoudig in- en uitchecken mogelijk te maken. Maar de hoge kosten én de mate van spoorordening op het spoor maakten dit volgens hen onhaalbaar. Bovendien zou het probleem weinig voorkomen: in 2017 werden 11,7 miljoen reizen werden gemaakt met meerdere vervoerders en daarbij werd in ‘slechts’ 211.000 gevallen bij de verkeerde paal ingecheckt.

Ervaring

Toch is de overlast hiervan voor veel reizigers groot, concludeert de reizigersorganisatie. Er reageerden 1.425 reizigers op de enquête, waarvan bijna de helft wel eens problemen ondervindt als hij te maken krijgt met een overstap naar een andere vervoerder. Opvallend is ook dat het lang niet alleen gebeurt bij reizigers die nauwelijks gebruikmaken van het OV. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven meldde in september 2019 dat ervaren reizigers vaak wel begrijpen hoe het werkt.

Maar de respondenten geven tegen Rover aan dat ook regelmatige reizigers de fout ingaan. Bijna 40 procent checkt wel eens bij de verkeerde vervoerder in en 45,2 procent vergeet regelmatig langs de paaltjes te lopen. Bovendien zouden zelfs reizigers die meer dan twee keer met de trein reizen, wel eens hun overstap missen omdat ze opnieuw moeten uit- en inchecken. Omdat het probleem blijkbaar ook speelt onder meer ervaren reizigers, pleit Rover alsnog voor een oplossing.

“Dit is een foutgevoelig proces. Omchecken vraagt van de reiziger snelheid en alertheid. In het steeds drukker wordende openbaar vervoer is overstappen een grotere opgave geworden. De reiziger moet in de gaten houden of hij op het juiste perron is, hoe lang de overstaptijd is en of de omroep een bericht heeft dat voor hem bedoeld is. Daarnaast moet de reiziger dus ook nog zorgen dat hij niet vergeet tussendoor in- en uit te checken en dat hij in de juiste volgorde bij de juiste paaltjes langsgaat.”

NOVB

Twee redenen hebben de vervoerders vorig jaar doen besluiten af te stappen van het voornemen om enkelvoudig in- en uitchecken te realiseren. De verwachting is dat het alleen al 22 miljoen kost om het systeem van de grond te krijgen. Daarnaast zou nog eens 7,7 miljoen jaarlijks nodig zijn voor onderhoud. Ten tweede is dit lastig te organiseren omdat meerdere vervoerder hun eigen tarieven aanhouden. Het harmoniseren van de tarieven, de aanpassing van concessies en compensatieregelingen werden van de hand gewezen.

Overigens werd in 2012 al gesteld dat het wenselijk zou zijn om enkelvoudig in- en uitchecken in te voeren. Maar inmiddels is het systeem achter de OV-chipkaart alweer aan vervanging toe, waardoor flinke investeringen in het systeem minder verantwoord zijn. Op termijn moet ook betalen met bankkaart en mobiele telefoon mogelijk worden. Dit betekent overigens niet dat het per definitie niet langer noodzakelijk zal zijn om bij een overstap opnieuw in- en uit te checken.

De vervoerders hebben al laten weten te werken aan een app met locatiebepaling. Frequente reizigers kunnen daarbij GPS-tracking koppelen aan een account. Een deel van de respondenten was daar wel voor, maar lang niet allemaal. Bovendien nam de animo daarvoor nog verder af als vervoerders hierbij de reisroute van de gebruiker kunnen inzien. De meeste reizigers willen niet hun privacy niet opgeven. Volgens de reizigersorganisatie moeten vervoerders op zoek naar aanvullende oplossingen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “‘Omchecken in OV is bron van stress en frustratie’”

kees boer|26.01.20|22:21

Het meest frustrerend is op de relatie op de Betuweroute Arnhem- Dordrecht zoals in Tiel van Arriva op NS en in Geldermalsen weer terug van NS op Arriva en omtrent de belabberde aansluitingen in Tiel wordt met geen woord over gerept

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.