‘Vast OV-abonnement door thuiswerken minder aantrekkelijk’

Het is in een 1,5 meter-samenleving zeer goed denkbaar dat medewerkers meer thuis gaan werken en dus minder woon-werkverkeer afleggen. Dit terwijl veel werknemers nu nog reizen op een vast OV-abonnement of een vaste reiskostenvergoeding ontvangen voor hun dagelijkse rit. Welke gevolgen heeft de nieuwe situatie op OV-abonnementen en de vaste kilometervergoeding?

In een white paper onderzoekt Mobility Mixx wat de gevolgen zijn van deze 1,5 meter-samenleving zijn op de kosten van mobiliteit voor bedrijven. Hoewel verwacht wordt dat het zakelijk verkeer na de coronacrisis toeneemt, zal het volume namelijk niet snel stijgen tot het niveau van voor diezelfde crisis. Door vier business cases uit te werken, concludeert het bedrijf dat de vaste kostenposten in mobiliteit onder druk komen te staan wanneer mensen meer thuis gaan werken. Dit lijkt volgens Mobility Mixx dan ook het einde te betekenen voor vaste OV-abonnementen en een vaste kilometervergoeding.

Vergelijking

Mobility Mixx heeft de kosten voor mobiliteit in vier gevallen vergeleken, namelijk voor de zzp’er, de kilometervergoeding, de individuele abonnementen en het collectieve abonnement. De kosten hiervoor zijn vergeleken met een situatie waarin medewerkers betalen voor het gebruik de rest van het jaar. De leverancier van zakelijke mobiliteit houdt er zelf rekening mee dat medewerkers dit jaar bij een 40-urige werkweek ongeveer anderhalve dag gaan thuiswerken. Dit omdat de samenleving hierom vraagt, werkgevers het massaal faciliteren en werknemers er inmiddels aan gewend zijn.

Dan komt duidelijk naar voren dat een vaste kostenpost niet meer aantrekkelijk is ten opzichte van betalen naar gebruik. “Onderliggend aan deze ouderwetse regelingen zijn aannames die geen rekening houden met structureel thuiswerken. Zelfs met gemiddeld één dag thuiswerken is er geen abonnementsvorm of vaste regeling die gunstiger is dan simpelweg betalen naar gebruik”, aldus Menno Lijkendijk van Mobility Mixx.

Oplossing

Mobility Mixx pleit ervoor om mobiliteitskosten variabel te maken en de werknemers gebruik te laten maken van een individueel mobiliteitsbudget om de kosten toch te maximaliseren. Een werkgever kan het personeel op die manier ook toegang geven tot verschillende nieuwe vormen van vervoer, zoals elektrische fietsen en deelauto’s en -scooters, benadrukt het bedrijf.

Doordat de vaste kosten lager of zelfs afwezig zijn, komt er budget vrij waarmee bijvoorbeeld kan worden voorzien in een thuiswerkvoorziening voor alle medewerkers. Bovendien kan de bestaande leaseregeling in een mobiliteitsbudget worden ondergebracht. Lijkendijk: “Daarmee is het voor alle werknemers aantrekkelijk om mee te doen en nemen we de weerstand tegen veranderen van reiskostenregelingen weg. Het mes snijdt aan twee kanten: kosten besparen waar dat kan met de eenvoud van een abonnement en tegelijkertijd investeren in schone mobiliteit en gemak voor de medewerker.”

Grafiek whitepaper Mobility Mixx

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.